15. aprill 2014

Suvine tööriietus- pildid: Elu ja töö Soomes, 10. osa

Aprilli keskpaik on juba käes ja täna jagati esimest korda sellel aastal bussijuhtidele suviseid rõivakomplekte.

Seda siis muidugi meie bussiettevõttes. Kiiret suvise riietusega praegu ei ole, sest soojad ilmad on tulemas ehk alles järgmise nädala lõpupoole. 

Kuid hea, et juba varakult riidevarustus kätte jagatakse ja selle peale ka mõeldakse.

Meie ettevõtte bussijuhtide suviseks riietuseks on tumesinine või siis valge polo särk ja musta värvi sortsid.

Karel oli seekord modelliks, kes näitab ette meie bussiettevõtte sellesuvist moetrendi järgiva rõivastuse.


 

Viimased paar päeva on olnud suht kiireloomulised igas mõttes. 

Bussliine oleme nüüd sõitnud Espoos kogenud bussijuhiga koos, kes siis vajalikul määral ja õiges kohas on meid aidanud. 

Ikka nii, et hommikul vara enne kukke ja koitu bussparki ning koos kogenud bussijuhiga liinile reisijaid vedama.

Mõned pildid ka pika jutu vahele. Ilus vaadata kohe- mehed bussiroolis, valge särk seljas ja lips ees.

Bussiks seekord pildi pääl Hollandis valmistataud buss VDL.





Sellise tööplaani järgi tegutseme me esialgu kuni neljapäevani, kui siirdume juba üksi liini teenindama. 

Loodetavasti me siis Espoo teedel ikka ära ei eksi aga kindel ma selles veel kindlasti enda kohapealt olla ei saa ega või. 

Siin on ka tööl bussijuhte, kes on päris pikalt (kuu või ka kaks) teise bussijuhiga koos liine läbi sõitnud ja ikka pole nimetatud teemat oma jaoks selgeks saanud. 

Ja meie...peame kohe ambrasuurile viskuma peale kolmandat tööpäeva...

Helsingi kesklinn


Pühade ajal tööd mul ei ole ega ei tule ka. 

Nii et saan minna taas iseseisvalt ka pühade ajal liinibussiga bussiliine läbi sõitma. Saab mõne bussiliini sõitmise skeemi jälle selgemaks enda jaoks teha.

Üldjoontes on siin bussiliinide sõidugraafikud veelgi pingelisemad, kui olid seda Eestis mõne bussiettevõtte omad. 

Arvestades elamurajoonides nn lamavate politseinike arvukust pole bussiga sõidugraafikus püsimine üldsegi mitte kerge ülesanne. 

Kaotatud aega aga liinibussiga sõites pole lihtne tagasi sõita. Nii nagu elu on näidanud on seda ka siin võimalik teha.

Üks soomlasest kolleeg ütles selle teema kohta vägagi tabavalt, et meile st bussijuhtidele makstakse mitte tükitöö eest vaid ajatöö eest. 

Seega pole üldse kuhugile kiiret, kui liinil sõita. Isegi siis kui 15 minutit sõidugraafikust maas olla (erandjuhtudel).

Ette sõidugraafikust ei tohi mitte mingil juhul sõita ega jõuda. Nõndanimetatud kontrollpeatuseid on igal liinil mõni, kus tuleb siis kinni pidada ja õigel ajal väljuda. 

Midagi keerukat ei ole aga mõnede reeglite täitmist tuleb kindlasti järgida.

Selle nädala ärkamised on jäänud ikka kella 02.00 ja 04.00 vahele. 

Natuke kodus peale ärkamist sebimist ja sõit bussiparki, milline võtab ca 8...10 minutit aega. 

Bussi paneb käima tavaliselt öine mehaanik aga kui ise väga vara kohale minna siis tuleb seda ise teha.

Bussipargist bussiliini algpeatusesse sõit peab olema ka kiirelt teostatud ja kõige otsemat teed pidi.

Väiksemgi viivitus või eksimine teelt liini algpeatusesse viib selleni, et pole lihtsalt võimalik liinile õigel ajal väljuda. Seega ka nn siirtoajo tuleb sõita võimalikult kiirelt ja täpselt.

Öösel tööd alustades tuleb näiteks kella 9 paiku hommikul teha nn lennuvahetus. 

See tähendab, et uus bussijuht tuleb bussipargist firma ühega paljudest sõiduautodest ühte kindlasse bussipeatusesse vastu.

Bussijuhtide vahetusautod on meie firmas just sellised


Lõpetav bussijuht võtab oma asjad liinibussist, soovib reisijatele head päeva ja sõidab sellesinase sõiduautoga bussiparki tagasi või siirdub hoopis teise peatusesse ja jätkab seal mõne teise liinibussiga tööd. 

Uus juht aga jätkab juba oma tööd sama bussiga edasi. Selliseid busside vahetusi võib ette tulla päevas päris mitu. Seega tuleb olla tähelepanelik igas mõttes.

Kõikide busside tankimine käib öösel ja selleks on palgatud musta nähavärviga meesterahvad, kellede suhtlemiskeelest on enam kui 200% tõenäususega võimatu kellegil aru saada v.a neil endil.

Kui juhtumisi bussi kassa näiteks ei tööta vms viga juhtub liinil olles olema siis sellest ei tehta mingit probleemigi. 

Peamiseks on siis üks eesmärk- kõik reisijad peavad saama turvaliselt sihtkohta veetud ja seda kasvõi tasuta ning õigeaegselt.

Eestist tulnule on minule väga imelik sõita mööda bussipeatustest kus on rahvas ootamas aga keegi kätt ei tõsta, et bussile tahaks peale saada. 

Siis tulebki täie auruga bussiga kogu sellest rahvasumast mööda sõita.

Liinibussidel on peal ka nn Helmi laite (seade), milline võimaldab tellida omale ette valgusfooridesse rohelist tuld. 

Pole ise seda infotehnoloogist lahendust kasutanud, sest praegu saab ka ilma hakkama.

Lähenevad suured pühad, millised on Soomes lausa neljal päeval järjest alates reedest. 

Seega hiljemalt neljapäeval tuleb vajalik toidukraam mul ette ära osta, sest nimetaud püha aegu on siin suurem osa toidupoode oma uksed sulgenud.

Täna sai käidud ka Verkkokauppa poes, milline Länsiterminaali juures asub. 

Käisin lihtsalt vaatamas, mida siis nimetatud kaupluses ka välja pakutakse.