3. aprill 2014

Henkilötunnus, verokortti ja pangaarve: Elu ja töö Soomes, 2. osa (uuendatud 22.02.2021)

Aprilli alguses tõttasin taas Helsingi laevale ja sõit Soome võis taas alata.

Seekord varusin kaks päeva, et oma asjaajamised kõik Soomes kenasti saaks ära aetud.

Nii ka tegelikult läks s.t hästi läks.

Kõigepealt läksin Vero- sse (Soome Vabariigi Maksuamet) Helsingi kesklinnas.

Tegemist oli auto parkimisega aga selle vaba parkimiskoha ma ka lõpuks ikka leidsin ka autole- maaaluses Kluuvi parklas.

Kuna Veros oli enne mind grupp venelastest ehitajaid Eestist omale järjekorranumbrid võtnud henkilötunnuse vormistamiseks siis tuli mul paar tunnikest rahulikult oma järjekorda oodata.

Kui lõpuks peale pikka ootamist järjekord minuni jõudis läks juba kogu vormistamine kiirelt.

Maksuametnikust naisterahvas Veros oli väga avala suhtlusega ja kiitis minu soome keele oskust.

Oli kohe näha, et viisakas ja kultuurne soomlasest ametnik.

Tõesti ma ise küll ei arva, et minu soome keel nüüd väga heal tasemel on aga eks võrreldes nn musta nahavärviga meestega on minu keeleoskus vast nats parem tõesti.

Maksuametnik mainis kohe ära, et tema sünnipäev on paar päeva minu omast varem nii et oli kohe millest juttu alustada.

Asjaajamine ise läks Vero- s kiirelt, kuna mul olid juba ette vastavad paberid ära täidetud- soovitan seda kõigil enne ikka ära teha. Läheb kogu asjaajamine kohapeal kiiremini.

Vajalikud on tööleping ja pass (ID kaart ei pruugi Soomes igal pool aksepteeritav olla) ning poole tunniga oli mul käes oma Soome Vabariigis kehtiv henkilötunnus ja maksukaart elik verokortti tööandjale.

Veros ametnik ütles, et mul ei maksa kohe tõtata Soome politseisse end registreerima ja seda vähemalt paari- kolme kuu jooksul.

Ametnik küsis veel et kui tihi ma Eestis käin ja saades vastuseks 3 korda kuus ütles, et kiiret Soome politseis registreerimisega mul pole.

Täpsustan, et mul on esialgu tähtajaline tööleping kuni kuueks kuuks.

Seega peaks politseis ennast ära registreerima kolme kuu jooksul alates Soome elama asumisest.

Kela- sse mul ka praegu asja ei ole nii et ka seal polnud vaja käia.

Paari kuu pärast tasub see käik Kela- sse ette võtta.

Seejärel lippasin Vero- st autoparklasse tagasi, maksin ära rõõmsasti parkimistasu 16 eur ja kohe otse autoga sõit bussifirma peakontorisse, et tööandjale verokorti ära anda.

Ilma verokortti- ta saate küll tööd teha, kuid palka hakatakse maksma alles siis kui verokortti on tööandjal olemas.

Niipalju kui mina tean võtab ilma verokortita töötamisel tööandja teilt maha 60% tulumaksuks.

Nii et mõtekas on ikka verokorti ära vormistada mõnes Vero büroos.

Sain tööandja juures niipalju uut infot, et tööriietuse annab täies mahus tööandja ja sellega mul endal muret pole vaja tunda.

Seegi hea uudis.

Bussijuhid saavad Helsingi, Espoo, Vantaa piirkondades tasuta ühistranspordis sõita juhul kui nad on riietatud tööriietusse (täiendus 04.11.2017)

Kui kogu aeg pole tahtmist tööriietusega ringi käia ja ühistranspordis sõita siis annab tööandja HSL elektroonilise aastakaardi, millega saab terve Helsingi ühistranspordis sõita kalendriaasta vältel.

Nimetatud HSL aastakaart maksab aastas Helsingi bussijuhile vaid kokku 80 eur (käibemaksu osa 2014. aasta andmetel) ja sõida palju tahad terves Helsingis kas trammi, bussi, metroo või linnas ka rongiga!


Täpsustus 22.02.2021. HSL aastase sõidukaardi maksumus Helsingi bussijuhile on sõltuv valitud sõidutsoonide arvust. Mis tähendab, et näiteks ABC tsooni aastane kaart bussijuhile maksab ca 69 euri (käibemaks).

Kui valitud sõidutsoone on vähem, näiteks AB, siis on bussijuhile aastakaart ka vastavalt odavama hinnaga.

Sellega sai minu esimene päev Helsingis otsa.



Pangakonto avamine Soome pangas

Minu teine päev Helsingis ja nüüd läheme teemaga edasi ning võtame ette pangakonto avamise.

Jällegi on vajalikud järgnevad dokumendid:
  • kehtiv tööleping, 
  • pass või ID kaart (mõni pank Eesti ID kaarti ei tunnista)  
  • väljavõte väestötietojärjestelmästä (antakse Vero- st).
Vältimaks pikka juttu ütlen kohe ära, et kõige lihtsam oli pangaarvet avada OP pangas.

Mina käisin Itäkeskuses asuvas OP pangakontoris.

Teenendus OP pangakontoris kiire ja asjalik.

Pangatelleriks kena soomlannast blond kaunitar.

OP oli minu kogemuste järgi ainuke pank, kus lubati kohe peale esimese palga ülekandmist nende panka minu kontole mulle ka netipanga paroolid ja deebetkaarti.

Teised pangad olid nõus mulle netipanga paroolide ja debetkaardi andma alles 2...3 kuu möödumisel kui siiski.

Kui esimene palk on OP panka üle kantud siis saab pangakaardi ja netipanga paroolide kaardi kätte just sellest OP panga kontorist, millisest te neid kaarte välja võtta soovite.

OP pangas on ka konto haldustasud minimaalsed.

Nii et julgen soovitada seda panka.

OP pangas netipanga koodide kättesaamise kohta saate lugeda minu blogi järgmisest sissekandest.



Danske Panga Helsingi ühes kontoris käisin ka ära.

Seda on õige öelda, et käisin ära, sest pikemalt mul selles pangakontoris telleriga rääkida midagi polnudki.

Pangaarve nimetatud pangas maksab hetkel 6 eur kuus + pangakaardi igakuine tasu + ülekandetasud (2014 aasta andmetel).

Danske Panga netipanga koodid oleks mulle antud peale mitut kuud ooteaega.

Pangakonto avamiseks oleks mul tulnud eelnevalt ennast registreerida vastuvõtule ja siis oleks mulle alles pangakonto avatud- kui oleks.

Õnneks ma seda kõike selles pangas teha ei soovinudki teha.

Nii mõnelgi minu tuttaval on avatud Soomes Nordea Pangas oma pangakonto. Sellesse panka aga ma oma samme ei jõudnudki seada.

OP pank pakkus mulle juba eelnevalt kõik millede järgi mul vajadus pangateenuste osas üldse Soomes on.



S- Pankki kontoris Itäkeskuse kõrval Prismas käisin ka tiiru ära.

Mõte oli see, et saada omale S- Etukortti, millega saab omale ostude pealt nn boonusraha koguda.

S- Pankki muidugi on selline pank, kus äsja Eestist Soome tööle tulnud inimesele netipanka ei lubatagi.
Selgituseks S- Pankki pangaarve avamise kohta. 
Paari nädala pärast tuli S-Pankkist kiri, et nemad avavad oma pangas pangakonto ainult nn vakituisele kodanikule st kodanikule kes on Soome riiki ennast sissse kirjutanud. Mina aga resideerun Soome riigis ajutise elanikuna. Seega minule pangakontot selles pangas ei avatud ega avatagi. Sain ainult ajutise S- Etukortti, mida ma edaspidi ei kasutagi ja lõpp sel S- Panga lool. (Teksti uuendatud 20.04.2014).

Kokkuvõtvalt võin öelda Vero- s ja pangas käimise kohta, et see kuidas kellegil asjaajamine Soomes läheb on kinni väga paljuski teid teenendavas inimeses.

Kuidas tal meeleolu ja tuju on - sellest sõltub ka teie edu antud ametiasutuses.

Kui vähegi võimalik soovitan sõita Myyrmäele Vero peakontorisse, sest seal on rahvast tavaliselt vähem ja asjaajamine läheb kiirelt.

Vähemalt saan seda oma kogemuste põhjal nii väita.



Palgalehed netposti.fi kaudu (uuendatud 22.02.2021)

Veel üks soovitus ja see puudutab palgelehti ja teksti andmed on 2014. aastast.

Kuigi seda ei tohiks üldsegi juhtuda siis ikkagi mõnikord mõni palgaleht jääb postiteenuse kaudu teie postkasti toomata.

Seda juhtub harva aga siiski kahjuks tuleb ette.

Mõte et keegi võõras saab lugeda kogu teie aasta palgaandmeid ja muudki ja muudki ei ole üldse rõõmustav teadmine....

Paljude Soome ettevõtete töötajatel on võimalus vaadata oma palgalehti otse on- line ja seda sellise kodulehe kaudu internetis kui netiposti.fi

Et seda teenust kasutada tuleks luua omale antud kodulehe kaudu kasutajatunnus ja teenuspakkuja lehele sisse logida. Seda saab ka pangakoodidega teha.

Seejärel valida oma tööandja ja edasi toimetada vastavalt pakutud juhtnööridele.

Nüüd kui juhtubki kõige hullem ja palgaleht jääb posti kaudu saamata saab seda ikkagi on-line internetis vaadata.

Samal kodulehel saab ka tellida omale e- kirja aadressile tasuta teavituse jne.


2018. aastal läks bussifirma üle palgalehtede saatmisele Soome pankade kaudu pangakontodele interneti teel. 

Posti teel palgalehtede saatmine lõpetati. Seda tehakse vaid erandjuhul ja vajadusel. 

Seda siis neil töötajatel kellel oli Soome pankades pangakonto. (täiendatud 22.02.2021)




Telefonipaketi valikust Soomes nii ja naa 

(Tekst on uuendatud/ täiendatud 10.03.2016)

Soome Sonera pakub oma tootevalikus nutitelefoni paketti XL (2014. aastal), millel puudub kõneaja ja sõnumite saatmise piirang.

Mobiilside võrguks ikka 4G - juhul kui levi on.

Soomes, Balti riikides, Põhjamaades, Norras, Taanis sama paketti kasutades on interneti andmemahuks 15 Gt/ kuus.

Seejuures on andmeedastuse kiiruseks 150 Mbit/s.

Juhul kui Soomes, Balti riikides, Põhjamaades, Norras, Taanis sama paketti kasutades andmemaht ületab 15 Gt/ kuus siis sel juhul andmeedastuse kiirus langetatakse 128 Mbit/s kuni antud kuu lõpuni.

Järgmise kuu (arveldusperioodi) alguses interneti admeedastuse kiirus taastatakse 150Mbit/s.

Samas selle paketi juurde saab liita veel kuni 10 (kümme) samade võimalustega mobiiltelefoni numbrit igaüks kuumaksuga vaid 9,90 eur (täpsem info) ja see pole veel kõik.

1,90 eur eest kuus saate sellele liitumisele veel lisada ühele arvutile 4G netiühenduse (2014. aasta andmetel).

Märkigem siinkohal veel ära, et nimetatud nn nutipaketid toimivad nii Põhjamaades, kui ka Balti riikides sama kuumaksu eest.

Kes on rohkem huvitatud asjast endast saab ise täpsemalt teemat uurida www.sonera.fi

Ma ei saa jätta siinjuures märkimata, et meil Eestis nii soodsat netipaketti ükski mobiilside operaator kahjuks ei paku.

Minusugusele uuele tulijale Soomes muidugi Sonera suur ettevõte jutuks olnud telefoniteenust ei paku või kui seda teeb siis suurema summa (500 eur) tagatisraha eest.

Antud mobiilse soodsa nutipaketi kasutajaks saamiseks tuli jällegi kombineerida, mida eestlased ikka hästi oskavad teha, sest pea on ikka mõtlemiseks mõeldud;)



Üürikorteritest Helsingis

Teema on vägagi komplitseeritud laadi. Mind hoiatati selle eest juba varakult ette ja hea et head inimesed seda tegid.

Üldiselt tuleb alustada kellegi sõbra või tuttava juures ööbimisega ja seda mõne kuu või pikema aja jooksul.

Siis kui teil on ette näidata juba palgatõendeid võib hakata mõtlema omale üürikorteri vaatamisest. Kõne alla tulevad vvo.fi, sato.fi jne.

Kuid ka stabiilne sissetulek ei garanteeri teile veel omale üürikorteri saamist Helsingi piirkonnas- kahjuks on see nii.

Need nimetatud üürifirmad tahavad olla kindlad, et te ka suudate oma töökohta pidada ja teil on kindel igakuine sissetulek stabiilse palga näol.

Jätate ühe kuu üüri maksmata ja järgmisel kuul peate juba ise hakkama uut üüripinda otsima, sest need üürifirmad võlglastega pikalt ei tegele.

Kuivõrd läheme tööle bussijuhtideks Nobi...sse praegu kahekesi Eestist siis leidsime esialgse võimaluse 2- toalise korteri näol Espoos.

Karel tegi head eeltööd ja leidis meile ajutise elamispinna.

Tõsi, peame leppima all-üürniku staatusega, kuid tuleb olla õnnelik ka selle võimaluse üle.

Siiski kõrget korteri üürihinda on ikkagi mitmepeale kergem maksta, kui seda üksi teha.

Tagavaravarjandina oli plaan kasutada www.fore..om.fi. Seda varjanti aga õnneks kasutada polnud vajagi.

Majutuskoha kaugus töökohast sai siin otsustavaks.

Majutuskoha ja töökoha vahele jäi Vantaa For...nom antud majutuse puhul 25 km, mis eeldaks suuremat kütuse ja ka ajakulu tööle sõidu puhul.

Sellega sain ma kahe päevaga täidetud kõik ülesanded, mida oli eelnevalt planeerinud teha.

Suuri tõrkeid ette ei tulnud ja kohtasin vaid positiivseid ja vastutulelikke inimesi.

Hea on teada, et kui vaja siis on abistajaid ikka leida.

Suured tänud veelkord Endi- le abikaasaga Espoos, Hakan- ile Porvoos igakülgse minule osutatud abi eest!


P.S.

See blogi temaatiline kirjutis on kindlalt üks loetavamaid minu blogis kaasmaalaste eestlaste seas.

2016. aasta septembrikuu lõpu seisuga oli selle sissekande lugejaid 1500.

Järgmiseks teemaks loetavuse poolest on Soomes elamise 26. peatükk, mille lugejaid on praeguseks kogunenud 1200.

Mul on hea meel kui kellegile teist, kes te seda lugu lugesite, olen saanud kasulik olla.

Edu kõigile!