18. aprill 2014

Hyvää pääsiäistä!: Elu ja töö Soomes, 12. osa

Lihavõttepühad- ülestõusmispühad on käes.

Nii nagu minu kallid vanemad selle püha kohta ütlesid, et sellel päeval ei kasva isegi muru mitte. Nii püha on see päev iseeneses ja Piibli järgi.

40. päeva pärast Lihavõtteid tähistatakse Soomes Helatorstai päeva. Tegu siis ka vaba päevaga siin ja riikliku pühaga.

Mõlemad pühad st nii Lihavõttepühad kui ka Helatorstai on ka liikuvad pühad kalendris. Helatorstai on kristlik püha, millega mälestatakse Kristuse taevaminemisepäeva.

Täpsem info Helatorstai elik siis eesti keeles Taevasseminemisepüha ehk suure ristipäeva kohta leiate siit.

Mõttes pühitsesime Lihavõttepühi ka siin Soomes. Kuid tegime seda omal moel.

Täna siis kõik poed olid suletud. Homme on juba rohkemate avatud kaubanduslike võimalustega päev.

Sello kaubanduskeskuse lahtiolekuajad Espoos on näha näiteks alljärgnevalt:

Kiirastorstaina 17.4. klo 8/9/10-21
Pitkäperjantaina 18.4. Suljettu
Pääsiäislauantaina 19.4. klo 8/9/10-18
Pääsiäissunnuntaina 20.4. Suljettu
Pääsiäismaanantaina 21.4. Suljettu

Täna st reedel 17.04 oli Espoos näha väga vähe rahvast liikumas. Hommikul eriti veel, sest siis oli Espoo nagu välja surnud- ei ühtegi hingelist.

Täna juba veidikene hiljem hakkas näha olema mõningaid naisterahvaid, kes rahvasporti harrastavad jooksu näol. 

Neid siin ikka jagub- ma mõtlen naisi kes oma kehalise võimekuse eest hoolitsevad.

Mehi seevastu jooksmas ma eriti nagu näinud siiani ei ole. Tõsi, jalgrattaga on nii mõndagi meest siin ringi sõitmas nähtud. 

Kepikõndijaid ka muidugi on aga selle tervisespordi alaga tegelevad rohkem vanemad inimesed elik teisiti öeldud pensionärid.

Hakkab vägagi silma, et soomlased peavad lugu koertest. Mõnel on neid toredaid inimese paremaid sõpru rihma otsas jalutamas paar või isegi kolm. 

Ise ka koerte sõbrana on seda vaatepilti kenamast kenam vaadata. Silm puhkab kohe. 

Ja jällegi saab siinkohal ära märkida, et koertega jalutamas on näha rohkem naisterahvaid nii noori kui keskealisi. 

Bussiga ringi sõites hakkab ju silma nii ühte koma teist ning rohkemgi veel.

Esimesi kevadekuulutajaid oli ka juba näha Espoos.

Nimelt - üsna lühikestes seelikutes näitsikuid. Sooja oli täna näiteks Kotka linnas lausa 23 kraadi nii et täitsa norm ju juba suvisele moerõivastusele mõelda ja miks mitte seda ka kanda. 

Homme- ülehomme lubatakse ka 19 kraadiga sooja ilma. Lähimate päevade ilma kohta Soomes saab lugeda siit.

Täna sõitsime bussiga liiniharjutussõite tehes Espoost põhja poole viivatel bussiliinidel.

Näiteks bussiliin nr 86 viis meid loodukaunitesse kohtadesse Bodomijärve ääres. Täpsemalt öeldes keerleski bussiliin ümber selle suure järve. 

Oli näha tõeliselt ilusat Soome loodust ja maastike. Seda isegi juba praegu, kui puud veel raagus on.

Samuti sama järve kallaste lähistele on viimasel ajal ehitatud väga ilusaid maju a`la Soprano`de filmisarjas nähtu laadseid. On tõesti uhked elamud looduse rüpes.

Vastukaaluks jäi ka silma mahajäätud väiksemaid ja vanu taluehitisi, milliseid enam aastaid keegi kasutanud ei ole. Kuid selliseid hooneid oli väga vähe.

Bodomijärve läänekaldalt minev tee tuleb liinibussiga väga rahulikus tempos läbida, sest tee on enamjaolt sobilik rohkem ühesuunaliseks liikluseks oma kitsuse tõttu. 

Antud juhul aga on tegu kahesuunalise liiklusega teega, mida kasutavad mõlemas suunas sõitmiseks ka liinibussid.

Olgu siinkohal lugupeetud lugejatele ära märgitud, et meie bussifirma teenendab Espoos kokku 97 bussiliini. 

Nendest bussiliinidest 53 on nö põhiliinid, milledel on omakorda väikeste varjatsioonidega lisanduvad lisaliinid.

Näiteks põhiliin on 121 ja siis sellele lisanduvad 121A, 121K, 121N, 121NT, 121T jne. Niisiis on arusaadav, miks peab ka vabal päeval busside marsruute õppima ja läbi sõitma. 

Seda ikka selleks, et neist üldse mingit sotti saada.

Seega on arusaadav, et mõne nädalaga seda bussiliinide marsruutide teemat omale selgeks ei saa.

Võrdluseks võib tuua, et ühel teisel bussiettevõttel on näiteks Helsingis teenendada 17 bussiliini.

Teise suunana sõitsime täna liinibussiga harjutussõitu Siikajärvi kanti. Samasse suunda jäävad ka Sahajärvi ja Pitkajärvi. Sõidutee kohati nii kitsas, et anna aga olla. 

Mõlemalt poolt kuusepuude oksad bussi külgi "silitamas". Liinibuss mahtus küll teele ära aga kui oleks mõni sõiduauto samal ajal vastu ka tulnud tekiks möödumisega raskusi.

Siikajärvi kandis on sõitmas meie ettevõtte kolm bussiliini ja lisaks veel mõned varjatsioonidega liinid.

Ühe bussiliini lõpp-peatus asus sellises kohas, kus ma mõtlesin juba, et me oleme liinilt eksinud ja jalakäijate käigurajale jõudnud. 

Siis aga tuli väike ümberkeerimise platsike ja tõepoolest oligi seal selle liini lõpp- peatus.

Kolmiranta oli superilus koht. Sõit liinibussiga nagu ameerika mägedes. Tee viis ikka üles ja alla ning see tee oli tõesti järskude nõlvadega. 

Mõelda vaid kuidas seda teed talvel libeda teega on sõita. Ilusaid looduvaated ümberringi jagus igal ajahetkel. Kolmiranta ääres oli ka parklaga avalik supluskoht, mida suvel tasub igal juhul külastada.

Õhtul kodus ootas meid reedeõhtune saunaskäik oma maja saunas. Homme on mul ees ootamas bussiga harjutussõidu päev. 

Seekord võtan ette ja sõidan Helsingi raudteejaamast põhja minevaid bussiliine. Neid on ka paras ports ja pool päeva või isegi rohkem kulub nende liinidega tutvumiseks. 

Vähemalt osa jõuan ma ikka läbi sõita. Rohkemat praegu tahta oleks ka liig.



19.04 elik siis laupäeval bussiroolis

Täna üritasin hommikul kella 8 paiku kohe omale bussi liinide harjutamiseks saada. 

Kohe see nii hästi ei õnnestunud, kuna mind sooviti alguses kahe teise uue bussijuhiga kokku ühte bussi sõitma panna.

Ootasin siis kannatlikult, kui soomlastest kaks bussijuhti üle poole tunni bussiliinde kaarte ja ajatabeleid bussis uurisid. 

Loomulikult ei sõitnud nad bussipargist kuhugi. Ma olin väga kannatlik. Kohe väga- väga.

Mõtlesin endamisi, et kui ma nende vendadega peaks veel kauem ühes bussis olema siis minu kannatus mingil hetkel katkeb ja see saab kohe päris kindlasti juhtuma.

Astusin peale 40 minutist (buss seisis sel ajal kohapeal bussipargis) passimist bussist välja ja läksin sirge seljaga ajojärjesteijä jutule tagasi.

Lühidalt sai ära mainitud minu poolt, et ma loobun täna oma liiniharjutussõidust, et nende teiste vendadega pole üldsegi võimalik mul oma bussiliine harjutama minna, milliseid tahtsin täna läbi sõita.

Ajojärjesteijä oli mõistev mees ja andis mulle kohe teise bussi millega ma siis ka läksin üksinda bussiliine Espoo põhjapoolses osas läbi sõitma vastavalt eile õhtul kodus koostatud plaanile.

Sain ka ajojärjesteija poolt kiita, et olen nii innukas uus bussijuht ja soovin ise bussiliine oma vabast ajast õppida. 

Niisiis hommik algas paljutõotavalt. Ilm oli ilus, päikesepaisteline ja nõrga tuulega. Linnud laulsid ja koerad haukusid.

Võtsin suuna bussiga Espoost põhja ja tutvusin viie bussiliiniga sealsel maastikul.

Rahvas muidugi tegeles oma koduaedades kevadiste koristustöödega. 

Soomlasel ju neli päeva järjest vabad päevad. Nende päevadega jõuab nii mõndagi korda saata.

Niipalju on erinevust Eestiga, et siin ma ei näinudki tossavaid grille ja rahvast pidu panemas oma aedades. Ilm on ju soe ja mätas ka juba kannatab ehk midagi välja....

Pealelõunaks sain oma planeeritud bussisõidud tehtud. Viisin bussi tagasi bussiparki ja kandsin ajojärjestelijäle ette oma tagasitulekust. 

Seekord oli uus vahetus neil platsis ja tundus olema hoopis venelane sellel ametikohal aga me saime oma jutud räägitud soome keeles.

Käisin veel ise õhtul Länsiterminaali juures asuvas Verkkokauppa poes. Kuna oli aega mul vabalt käes tegin poes pikema tuuri. 

Uurisin hindu ja kaupa. Ostusoovi polnudki aga soov oli lihtsalt inimeste keskel ringi liikuda.

Liikusin ringi ühistranspordiga, sest selle kasutmine mul ju täitsa prii töökoha kaudu. 

Kodu juurest on vaja vaid liinibussi peale istuda ja kesklinnas mõned peatused trammiga nr 9 sõita Länsiterminaali. 

Nii lihtne see on. Soomlastel on õigus olla uhke oma väga hästi välja arendatud ja toimiva ühistranspordi süsteemi üle.

Minu poeskäigu vajadus tekkis põletavast vajadusest mobiiltelefoni nn välise lisaaku järele. 

Põhjus selles, et nii mõneski vanas liinibussis ei tööta sigaretisüütaja voolupesa (mõnes isegi see puudub üldse) ja mobiiltelefoni laadida pole sõidu ajal võimalik.

Kui aga liinitöö ajal peaks kaduma ära mobiiltelefonilt saadav info bussiliini kohta on rohkem kui jama majas. 

Seega peab olema kogu aeg võimalus mobiilile tagavara vooluallikast lisavoolu saada ja selle akut laadida. 

Mul endal peab mobiili aku küll ca 8 tundi pidevat kasutusega vastu aga kui tööpäev läheb 10 tunniliseks tekivad probleemid telefoni akuga.

Leidsin siis järgneva toreda Verbatim poolt toodetava asjanduse 12 000 mAh mahtuvusega, millest saab nii mõnegi korra kasvõi tahvelarvutit laadida. 

Seda viimast mul vaja teha pole vajagi piisab mobiiltelefoni laadimise võimalusest.

Sellise välise lisaaku laadimine on küllalt aeganõudev. Vooluvõrgust võtab nimetatud välise aku laadimine tootja andmetel aega ca 14 tundi. 

Tegelikkuses saime hakkama aga ca 8 tunniga. USB pordist on aga välise aku laadimine juba palju aeganõudvam.

LED tuledega välise lisaaku kasutamine on vägagi mugavaks tehtud. Kui mobla aku on täis siis LED tuledest on see kohe ka visuaalselt näha. 

Mobiiltelefoni laadimine igatahes õnnestus välise akuga väga kiirelt. Asjalik ost oli.

Niisiis päev läks täie ette ja kõik plaanitud sai ellu viidud.

Homme ootavad mind juba uued (kangelas-) teod Espoos.

17. aprill 2014

Kaubandusest: Elu ja töö Soomes, 11. osa

Niisiis sai mõnel päeval peale tööd tutvutud Helsingi kaubandusega. Eesmärgiks oli leida sobivad ekraanikiled mobiiltelefonile ja tagavara aku. 

Ootamatult kujunes selle eesmärgi täitmine päris keeruliseks.

Selgituseks niipalju, et kasutame liinibussiga liine teenendades kas mobiiltelefoni või siis tahvelarvutit ning vastavat Android app- i. 

Seda ikka selleks, et juhtumisi bussiga liinilt ei eksiks. Kui see viimane peaks reisijatega bussiga sõites juhtuma pole see just kõige parem näitaja...

Probleemike seisneb siin selles, et mitte igas bussis ei ole võimalik bussijuhil elektroonilisi abivahendeid laadida, kuna vastavad pistikud lihtsalt puuduvad. 

Üle poole päeva aga meie abiseadmete akud vastu ei pea. Seega lisaaku vajadus on ilmne ja selge.

Käidud sai läbi nii mõnigi suurem kauplus Helsingi kesklinnas aga soovitud tooteid võtta polnud kuskilt. 

Soovitati ühe teatud firma esinduspoodi sammud seada, milline Helsingi raudteejaama vastas asub.

 Üllatus, üllatus aga sealtki polnud soovitud tooteid müügil. 

Hea vähemalt see, et lubati kuskilt Euroopa laost kaup ära tellida ja kui tellitu kohal on siis mulle telefoni teel sõnum saata. 2...3 päeva pidi see kõik aega võtma. 

Arvestame, et Soomes järgneval neljal päeval pühade tõttu poed enamusjaolt ei tööta välja arvatud laupäev.
Seega järgmisel nädalal on alles tellitud jubinaid oodata.

Vaatasin sama kauba saadavust Tallinnas mõnes poes ja seal kõik vajalik kohe poes olemas. Sama keeruline lugu oli mobiiltelefoni kinnituse leidmine autosse, milline vidin autoklaasile kinnitub (meil siis bussis). 

Sihiks oli see, et mitte kohe 50 eur sellest vidinast maksta, mida üks kindel mobiilide tootja soovis ja tahtis. 

Selle firma toodete nimetus algab Sam... tähtedega.... Siiski Kamppi kaubanduskeskuse ühest poekesest õnnestus seesamune kinnitus vähem kui 20 eur eest saada aga raske oli selle ülesande täitmine.

Sellesamuse Sam... firmakaupluse müüja (muideks Aafrika mandrilt pärit noormees paistis olevat) proovis mulle ka omalt poolt mõnda mobiilitelefoni paketi nn pähe määrida aga kui kuulis millist telefoni paketti ma kasutan (Huippu) siis loobus sellest soovist kohe. 

Enam soodsamat Sonera mobiiltelefoni paketti+ internet annab siinmail ikka otsida. Igatahes oli noormees väga üllatunud, sest ta ei osanud arvata et mul sellist telefoni paketti on võimalik kasutada. Nii et suutsin kedagi ometigi täna üllatada.

Kokkuvõtvalt võib väita, et vähemalt Kamppi kaubanduskeskuse, Sellu kaubanduskeskuse, Verkkokauppa ja Itäkeskuse poodidega saime hea pildi ette, et mida ja kus.


Tänu Endi T suurele abile ja toele on nüüd mul magamistoas olemas lai voodi koos mitmete ülestikuste madratsitega. 

Magamine on nüüd hoopis mugavam ja uni hää, sest pole enam vana voodi vedrusid öösel ribikontide vahele tungimas. 

Endi tõi oma autoga voodi meie elamiskohta ära, mille üle saan siinjuures ainult suured tänusõnad edastada. Häid inimesi on ikka meie ümber piisavalt.

Kellegil jääb midagi üle ja samas oli meil just seda asja vaja. Pole ju vaja osta uusi asju, sest ka pruugitud ja korras tarbeesemed ajavad kenasti asja ära. 

Hea on kasutada märksõna - taaskasutus.

Tulevate lihavõttepühade ajal jätkub veel edasi bussiliinide õppimine, milleks tuleb ettevõtte bussipargist hommikul liinibuss võtta ja siis kas üksi või kaksi liine läbi sõitma asuda. 

Praegu on seda aega veel teha, sest edaspidi on ilmad juba soojenevad ja kõik muu tegevus siin võtab juba vaba aja ära.

Homme siis pole vaja õnneks öösel kella 3 või 4 paiku üles tõusta, et bussirooli asuda. Saab rahulikult puhata ja siis end hommikul bussiparki sättida. 

15. aprill 2014

Suvine tööriietus- pildid: Elu ja töö Soomes, 10. osa

Aprilli keskpaik on juba käes ja täna jagati esimest korda sellel aastal bussijuhtidele suviseid rõivakomplekte.

Seda siis muidugi meie bussiettevõttes. Kiiret suvise riietusega praegu ei ole, sest soojad ilmad on tulemas ehk alles järgmise nädala lõpupoole. 

Kuid hea, et juba varakult riidevarustus kätte jagatakse ja selle peale ka mõeldakse.

Meie ettevõtte bussijuhtide suviseks riietuseks on tumesinine või siis valge polo särk ja musta värvi sortsid.

Karel oli seekord modelliks, kes näitab ette meie bussiettevõtte sellesuvist moetrendi järgiva rõivastuse.


 

Viimased paar päeva on olnud suht kiireloomulised igas mõttes. 

Bussliine oleme nüüd sõitnud Espoos kogenud bussijuhiga koos, kes siis vajalikul määral ja õiges kohas on meid aidanud. 

Ikka nii, et hommikul vara enne kukke ja koitu bussparki ning koos kogenud bussijuhiga liinile reisijaid vedama.

Mõned pildid ka pika jutu vahele. Ilus vaadata kohe- mehed bussiroolis, valge särk seljas ja lips ees.

Bussiks seekord pildi pääl Hollandis valmistataud buss VDL.





Sellise tööplaani järgi tegutseme me esialgu kuni neljapäevani, kui siirdume juba üksi liini teenindama. 

Loodetavasti me siis Espoo teedel ikka ära ei eksi aga kindel ma selles veel kindlasti enda kohapealt olla ei saa ega või. 

Siin on ka tööl bussijuhte, kes on päris pikalt (kuu või ka kaks) teise bussijuhiga koos liine läbi sõitnud ja ikka pole nimetatud teemat oma jaoks selgeks saanud. 

Ja meie...peame kohe ambrasuurile viskuma peale kolmandat tööpäeva...

Helsingi kesklinn


Pühade ajal tööd mul ei ole ega ei tule ka. 

Nii et saan minna taas iseseisvalt ka pühade ajal liinibussiga bussiliine läbi sõitma. Saab mõne bussiliini sõitmise skeemi jälle selgemaks enda jaoks teha.

Üldjoontes on siin bussiliinide sõidugraafikud veelgi pingelisemad, kui olid seda Eestis mõne bussiettevõtte omad. 

Arvestades elamurajoonides nn lamavate politseinike arvukust pole bussiga sõidugraafikus püsimine üldsegi mitte kerge ülesanne. 

Kaotatud aega aga liinibussiga sõites pole lihtne tagasi sõita. Nii nagu elu on näidanud on seda ka siin võimalik teha.

Üks soomlasest kolleeg ütles selle teema kohta vägagi tabavalt, et meile st bussijuhtidele makstakse mitte tükitöö eest vaid ajatöö eest. 

Seega pole üldse kuhugile kiiret, kui liinil sõita. Isegi siis kui 15 minutit sõidugraafikust maas olla (erandjuhtudel).

Ette sõidugraafikust ei tohi mitte mingil juhul sõita ega jõuda. Nõndanimetatud kontrollpeatuseid on igal liinil mõni, kus tuleb siis kinni pidada ja õigel ajal väljuda. 

Midagi keerukat ei ole aga mõnede reeglite täitmist tuleb kindlasti järgida.

Selle nädala ärkamised on jäänud ikka kella 02.00 ja 04.00 vahele. 

Natuke kodus peale ärkamist sebimist ja sõit bussiparki, milline võtab ca 8...10 minutit aega. 

Bussi paneb käima tavaliselt öine mehaanik aga kui ise väga vara kohale minna siis tuleb seda ise teha.

Bussipargist bussiliini algpeatusesse sõit peab olema ka kiirelt teostatud ja kõige otsemat teed pidi.

Väiksemgi viivitus või eksimine teelt liini algpeatusesse viib selleni, et pole lihtsalt võimalik liinile õigel ajal väljuda. Seega ka nn siirtoajo tuleb sõita võimalikult kiirelt ja täpselt.

Öösel tööd alustades tuleb näiteks kella 9 paiku hommikul teha nn lennuvahetus. 

See tähendab, et uus bussijuht tuleb bussipargist firma ühega paljudest sõiduautodest ühte kindlasse bussipeatusesse vastu.

Bussijuhtide vahetusautod on meie firmas just sellised


Lõpetav bussijuht võtab oma asjad liinibussist, soovib reisijatele head päeva ja sõidab sellesinase sõiduautoga bussiparki tagasi või siirdub hoopis teise peatusesse ja jätkab seal mõne teise liinibussiga tööd. 

Uus juht aga jätkab juba oma tööd sama bussiga edasi. Selliseid busside vahetusi võib ette tulla päevas päris mitu. Seega tuleb olla tähelepanelik igas mõttes.

Kõikide busside tankimine käib öösel ja selleks on palgatud musta nähavärviga meesterahvad, kellede suhtlemiskeelest on enam kui 200% tõenäususega võimatu kellegil aru saada v.a neil endil.

Kui juhtumisi bussi kassa näiteks ei tööta vms viga juhtub liinil olles olema siis sellest ei tehta mingit probleemigi. 

Peamiseks on siis üks eesmärk- kõik reisijad peavad saama turvaliselt sihtkohta veetud ja seda kasvõi tasuta ning õigeaegselt.

Eestist tulnule on minule väga imelik sõita mööda bussipeatustest kus on rahvas ootamas aga keegi kätt ei tõsta, et bussile tahaks peale saada. 

Siis tulebki täie auruga bussiga kogu sellest rahvasumast mööda sõita.

Liinibussidel on peal ka nn Helmi laite (seade), milline võimaldab tellida omale ette valgusfooridesse rohelist tuld. 

Pole ise seda infotehnoloogist lahendust kasutanud, sest praegu saab ka ilma hakkama.

Lähenevad suured pühad, millised on Soomes lausa neljal päeval järjest alates reedest. 

Seega hiljemalt neljapäeval tuleb vajalik toidukraam mul ette ära osta, sest nimetaud püha aegu on siin suurem osa toidupoode oma uksed sulgenud.

Täna sai käidud ka Verkkokauppa poes, milline Länsiterminaali juures asub. 

Käisin lihtsalt vaatamas, mida siis nimetatud kaupluses ka välja pakutakse.