30. juuni 2024

Suomen Rautatiemuseo. Soome raudteemuuseum. Hyvinkää 30.06.2024

Suomen Rautatiemuseo loodi Suomen Rautatievirkamiesyhdistys algatuskoosolekul Helsingis 16.03.1898.

Siis otsustati koguda kokku kõik selleks ajaks säilinud raudteedel kasutatud ajaloolised esemed ja luua Rautatiemuseo elik Raudteemuuseum. 

Muuseumi esimeseks varahoidjaks ja ametlikuks töötajaks valiti raamatupidaja Uno Öller aastal 1900.

Soome raudteemuuseumi kodulehega võite tutvuda siin

Raudteemuuseum asub ise tänasel päeval Hyvinkääl, mis tähendab et sõit sinna Helsingist ei ole pikk. 

Muuseumikaardiga sissepääs toimib. Pilet kui selline ei olnud ka kallis kohapeal osta. 

Autoparkla on suht väike. Pühapäeva hommikul tuli autoparkla koha vabanemist isegi oodata. 

Muuseumi võib jagada kahte ossa. Vanem ja uuem ehitiste osa. 

Mõlemas neis asuvad vanad ja väga vanad auruvedurid ja vagunid. Auruvedureid on palju. Suht palju.

Üle ei hakanud vedureid lugema aga umbes 20 ringis või rohkem on neid vaatamiseks välja pandud. 

Tähelepanuväärne on asjaolu, et kõik vedurid ja vagunid on korralikult taastatud.

Näha on vaid üks vana vagun, mis oli teadlikult jäetud taastamata et näidata tema algset olekut. 

Vaadata on keisrivagunid, presidendivagunid, dresiine ja palju muud huvitavat. 

Lastele on muuseumi õuel võimalus teha sõitu väikse rongiga. 

Pildid Soome Raudteemuuseumist on vaadata siit.

Mõned näited muuseumist nii kui ikka olgu siinkohal ära toodud. 




























29. juuni 2024

Tekniikan museo. Vanhankaupunginkoski, Vantaa. 29.06.2024

Tehnikamuuseum asub kolmes eraldi hoones Vantaal, Vanhankaupunginkoskil asuval saarel. 

Auto saab parkida vabade kohtade olemasolul Jokisuuntie parklasse. 

Olemas on 4h ja 24h autoparklad.

Muuseumi külastuseks saab pileteid osta muuseumi kõige uuemast hoonest. 

Muuseumikaart elik Museokortti kehtib ja kaardi omanikud saavad ekspositsiooni tasuta vaadata.

Rõhuasetus on muusemis siiski pandud noorematele külastajatele elik lastele. 

Lastele on kohapeal omajagu võimalusi üleliigse energia kulutamiseks igasuguste mängude jms abil. 

Muuseumi üks kolmest hoonest ongi ainult laste päralt, kus nad saavad siis raadio teel juhitavaid mudelautosid ise juhtida. 

Muuseum ise asub looduskaunis kohas Vantaal kahe kose vahel saarel. 

Kohapeal saab vaadata ja kuulata tammiga tõkestatud Vantaa jõe haru vete mühinat ning teise jõe haru vaikset kärestikuvee sulinat. 

Video tammiga Vantaa jõeharu kosest.



Mõned pildinäited. 



Vanad elektriliinide raudpostid on ajaloo huvides säilitatud. 


Vantaa jõe kärestikuline osa.
















Soomes valmistatud esimene elektriauto. 










Järgnevad pildid Vanhankaupunginkoski turbiinidest ja elektrigeneraatoritest. 

Omal ajal 1900- ndate aastate alguspoolel toodeti veeenergiast elektrienergiat ja varustati linna puhta joogiveega. 




Vaade hoone veefiltritele. 1909. aastal oli see uus tehnoloogia, kus vesi setitati läbi paksu liivakihi eraldi suurtes basseinides. 






Sisepõlemismootorid.



Selline vahva mootorratta ratas koos selle sisse ehitatud mootoriga. 

Ei tea küll, mis selliseid mootoreid enam ei toodeta?


Vee jõul käideldav elektrigeneraator. 


Kohapeal nälga ei jäänud keegi. Pakuti sööki ja jooki. Pitsa hind jäi sinna 12 eur kanti+ joogid.