17. aprill 2014

Kaubandusest: Elu ja töö Soomes, 11. osa

Niisiis sai mõnel päeval peale tööd tutvutud Helsingi kaubandusega. Eesmärgiks oli leida sobivad ekraanikiled mobiiltelefonile ja tagavara aku. 

Ootamatult kujunes selle eesmärgi täitmine päris keeruliseks.

Selgituseks niipalju, et kasutame liinibussiga liine teenendades kas mobiiltelefoni või siis tahvelarvutit ning vastavat Android app- i. 

Seda ikka selleks, et juhtumisi bussiga liinilt ei eksiks. Kui see viimane peaks reisijatega bussiga sõites juhtuma pole see just kõige parem näitaja...

Probleemike seisneb siin selles, et mitte igas bussis ei ole võimalik bussijuhil elektroonilisi abivahendeid laadida, kuna vastavad pistikud lihtsalt puuduvad. 

Üle poole päeva aga meie abiseadmete akud vastu ei pea. Seega lisaaku vajadus on ilmne ja selge.

Käidud sai läbi nii mõnigi suurem kauplus Helsingi kesklinnas aga soovitud tooteid võtta polnud kuskilt. 

Soovitati ühe teatud firma esinduspoodi sammud seada, milline Helsingi raudteejaama vastas asub.

 Üllatus, üllatus aga sealtki polnud soovitud tooteid müügil. 

Hea vähemalt see, et lubati kuskilt Euroopa laost kaup ära tellida ja kui tellitu kohal on siis mulle telefoni teel sõnum saata. 2...3 päeva pidi see kõik aega võtma. 

Arvestame, et Soomes järgneval neljal päeval pühade tõttu poed enamusjaolt ei tööta välja arvatud laupäev.
Seega järgmisel nädalal on alles tellitud jubinaid oodata.

Vaatasin sama kauba saadavust Tallinnas mõnes poes ja seal kõik vajalik kohe poes olemas. Sama keeruline lugu oli mobiiltelefoni kinnituse leidmine autosse, milline vidin autoklaasile kinnitub (meil siis bussis). 

Sihiks oli see, et mitte kohe 50 eur sellest vidinast maksta, mida üks kindel mobiilide tootja soovis ja tahtis. 

Selle firma toodete nimetus algab Sam... tähtedega.... Siiski Kamppi kaubanduskeskuse ühest poekesest õnnestus seesamune kinnitus vähem kui 20 eur eest saada aga raske oli selle ülesande täitmine.

Sellesamuse Sam... firmakaupluse müüja (muideks Aafrika mandrilt pärit noormees paistis olevat) proovis mulle ka omalt poolt mõnda mobiilitelefoni paketi nn pähe määrida aga kui kuulis millist telefoni paketti ma kasutan (Huippu) siis loobus sellest soovist kohe. 

Enam soodsamat Sonera mobiiltelefoni paketti+ internet annab siinmail ikka otsida. Igatahes oli noormees väga üllatunud, sest ta ei osanud arvata et mul sellist telefoni paketti on võimalik kasutada. Nii et suutsin kedagi ometigi täna üllatada.

Kokkuvõtvalt võib väita, et vähemalt Kamppi kaubanduskeskuse, Sellu kaubanduskeskuse, Verkkokauppa ja Itäkeskuse poodidega saime hea pildi ette, et mida ja kus.


Tänu Endi T suurele abile ja toele on nüüd mul magamistoas olemas lai voodi koos mitmete ülestikuste madratsitega. 

Magamine on nüüd hoopis mugavam ja uni hää, sest pole enam vana voodi vedrusid öösel ribikontide vahele tungimas. 

Endi tõi oma autoga voodi meie elamiskohta ära, mille üle saan siinjuures ainult suured tänusõnad edastada. Häid inimesi on ikka meie ümber piisavalt.

Kellegil jääb midagi üle ja samas oli meil just seda asja vaja. Pole ju vaja osta uusi asju, sest ka pruugitud ja korras tarbeesemed ajavad kenasti asja ära. 

Hea on kasutada märksõna - taaskasutus.

Tulevate lihavõttepühade ajal jätkub veel edasi bussiliinide õppimine, milleks tuleb ettevõtte bussipargist hommikul liinibuss võtta ja siis kas üksi või kaksi liine läbi sõitma asuda. 

Praegu on seda aega veel teha, sest edaspidi on ilmad juba soojenevad ja kõik muu tegevus siin võtab juba vaba aja ära.

Homme siis pole vaja õnneks öösel kella 3 või 4 paiku üles tõusta, et bussirooli asuda. Saab rahulikult puhata ja siis end hommikul bussiparki sättida. 

15. aprill 2014

Suvine tööriietus- pildid: Elu ja töö Soomes, 10. osa

Aprilli keskpaik on juba käes ja täna jagati esimest korda sellel aastal bussijuhtidele suviseid rõivakomplekte.

Seda siis muidugi meie bussiettevõttes. Kiiret suvise riietusega praegu ei ole, sest soojad ilmad on tulemas ehk alles järgmise nädala lõpupoole. 

Kuid hea, et juba varakult riidevarustus kätte jagatakse ja selle peale ka mõeldakse.

Meie ettevõtte bussijuhtide suviseks riietuseks on tumesinine või siis valge polo särk ja musta värvi sortsid.

Karel oli seekord modelliks, kes näitab ette meie bussiettevõtte sellesuvist moetrendi järgiva rõivastuse.


 

Viimased paar päeva on olnud suht kiireloomulised igas mõttes. 

Bussliine oleme nüüd sõitnud Espoos kogenud bussijuhiga koos, kes siis vajalikul määral ja õiges kohas on meid aidanud. 

Ikka nii, et hommikul vara enne kukke ja koitu bussparki ning koos kogenud bussijuhiga liinile reisijaid vedama.

Mõned pildid ka pika jutu vahele. Ilus vaadata kohe- mehed bussiroolis, valge särk seljas ja lips ees.

Bussiks seekord pildi pääl Hollandis valmistataud buss VDL.





Sellise tööplaani järgi tegutseme me esialgu kuni neljapäevani, kui siirdume juba üksi liini teenindama. 

Loodetavasti me siis Espoo teedel ikka ära ei eksi aga kindel ma selles veel kindlasti enda kohapealt olla ei saa ega või. 

Siin on ka tööl bussijuhte, kes on päris pikalt (kuu või ka kaks) teise bussijuhiga koos liine läbi sõitnud ja ikka pole nimetatud teemat oma jaoks selgeks saanud. 

Ja meie...peame kohe ambrasuurile viskuma peale kolmandat tööpäeva...

Helsingi kesklinn


Pühade ajal tööd mul ei ole ega ei tule ka. 

Nii et saan minna taas iseseisvalt ka pühade ajal liinibussiga bussiliine läbi sõitma. Saab mõne bussiliini sõitmise skeemi jälle selgemaks enda jaoks teha.

Üldjoontes on siin bussiliinide sõidugraafikud veelgi pingelisemad, kui olid seda Eestis mõne bussiettevõtte omad. 

Arvestades elamurajoonides nn lamavate politseinike arvukust pole bussiga sõidugraafikus püsimine üldsegi mitte kerge ülesanne. 

Kaotatud aega aga liinibussiga sõites pole lihtne tagasi sõita. Nii nagu elu on näidanud on seda ka siin võimalik teha.

Üks soomlasest kolleeg ütles selle teema kohta vägagi tabavalt, et meile st bussijuhtidele makstakse mitte tükitöö eest vaid ajatöö eest. 

Seega pole üldse kuhugile kiiret, kui liinil sõita. Isegi siis kui 15 minutit sõidugraafikust maas olla (erandjuhtudel).

Ette sõidugraafikust ei tohi mitte mingil juhul sõita ega jõuda. Nõndanimetatud kontrollpeatuseid on igal liinil mõni, kus tuleb siis kinni pidada ja õigel ajal väljuda. 

Midagi keerukat ei ole aga mõnede reeglite täitmist tuleb kindlasti järgida.

Selle nädala ärkamised on jäänud ikka kella 02.00 ja 04.00 vahele. 

Natuke kodus peale ärkamist sebimist ja sõit bussiparki, milline võtab ca 8...10 minutit aega. 

Bussi paneb käima tavaliselt öine mehaanik aga kui ise väga vara kohale minna siis tuleb seda ise teha.

Bussipargist bussiliini algpeatusesse sõit peab olema ka kiirelt teostatud ja kõige otsemat teed pidi.

Väiksemgi viivitus või eksimine teelt liini algpeatusesse viib selleni, et pole lihtsalt võimalik liinile õigel ajal väljuda. Seega ka nn siirtoajo tuleb sõita võimalikult kiirelt ja täpselt.

Öösel tööd alustades tuleb näiteks kella 9 paiku hommikul teha nn lennuvahetus. 

See tähendab, et uus bussijuht tuleb bussipargist firma ühega paljudest sõiduautodest ühte kindlasse bussipeatusesse vastu.

Bussijuhtide vahetusautod on meie firmas just sellised


Lõpetav bussijuht võtab oma asjad liinibussist, soovib reisijatele head päeva ja sõidab sellesinase sõiduautoga bussiparki tagasi või siirdub hoopis teise peatusesse ja jätkab seal mõne teise liinibussiga tööd. 

Uus juht aga jätkab juba oma tööd sama bussiga edasi. Selliseid busside vahetusi võib ette tulla päevas päris mitu. Seega tuleb olla tähelepanelik igas mõttes.

Kõikide busside tankimine käib öösel ja selleks on palgatud musta nähavärviga meesterahvad, kellede suhtlemiskeelest on enam kui 200% tõenäususega võimatu kellegil aru saada v.a neil endil.

Kui juhtumisi bussi kassa näiteks ei tööta vms viga juhtub liinil olles olema siis sellest ei tehta mingit probleemigi. 

Peamiseks on siis üks eesmärk- kõik reisijad peavad saama turvaliselt sihtkohta veetud ja seda kasvõi tasuta ning õigeaegselt.

Eestist tulnule on minule väga imelik sõita mööda bussipeatustest kus on rahvas ootamas aga keegi kätt ei tõsta, et bussile tahaks peale saada. 

Siis tulebki täie auruga bussiga kogu sellest rahvasumast mööda sõita.

Liinibussidel on peal ka nn Helmi laite (seade), milline võimaldab tellida omale ette valgusfooridesse rohelist tuld. 

Pole ise seda infotehnoloogist lahendust kasutanud, sest praegu saab ka ilma hakkama.

Lähenevad suured pühad, millised on Soomes lausa neljal päeval järjest alates reedest. 

Seega hiljemalt neljapäeval tuleb vajalik toidukraam mul ette ära osta, sest nimetaud püha aegu on siin suurem osa toidupoode oma uksed sulgenud.

Täna sai käidud ka Verkkokauppa poes, milline Länsiterminaali juures asub. 

Käisin lihtsalt vaatamas, mida siis nimetatud kaupluses ka välja pakutakse.