9. aprill 2014

Koolitus jätkub ja pildid: Elu ja töö Soomes, 6. osa

Tööpäev oli vastavalt koolituse plaanile sarnane eilsele. Terve päeva sai sõidetud läbi Helsingi Espoo linnajaos erinevaid bussiliinide marsruute.

Peamiselt sai tiirutatud bussiga ikka Espoos, kus meie ettevõtte peamised bussiliinid ka asuvad.

Helsingi Kamppi kaubanduskeskuse lõpp- peatusesse täna me ei sõitunud. 

Kamppi lõpp- peatus meenutab mõningal määral Tallinna Viru keskuse busside maa-alust lõpp-peatust.

Kui tuua Espoo elurajoonide kvartalisiseste teede võrdluseks sisse näiteks Loksa- Pärispea- Viinistu tee siis nimetatud Viinistu tee on lausa lennuvälja laiusega võrreldes siinsete eramajade rajoonides olevate teedega.

Kui kaks bussi vastakuti satuvad sellisel kitsal teel peab olema vägagi tähelepanelik. 

Kolmeteljelise nn teli bussiga on sellistel kitsastel teedel sõitmine bussijuhile vägagi adrenaliini pakkuv tegevus (mõnes kohas). Hoolas tuleb olla ka järskudes kurvides. 

Vastastikune viisakus eelkõige bussijuhtide vahel ja kõik laabub.

Täna käisime ka Serena veepargi juures asuvas liinibusside lõpp- peatuses. Polnudki enne Serena veepargi kandis käinud ja nüüd sai ka see koht ära vaadatud.

Tööpäeva lõpus sai natuke ka harjutatud Soome bussides kasutatava kassasüsteemi tööd. 

Kassa töö õppimine jätkub veel ka edaspidi mõnel koolituspäeval. 

Mingi kosmosetehnoloogiaga antud juhul tegemist ei ole. 

Bussi kassaaparaat on tegelikult oma ehituselt palju väiksem ja ka lihtsam, kui seda on näiteks Harju maakonnas sõitvatel liinibussidel.

Pildid liinubussis kasutust leidvast kassaaparaadist Buscom.



Pilt VDL liinibussi juhi töökohast

Järgmisel st 2015 aastal on tulemas Helsingi liinibussides kasutusele uut tüüpi kassaaparaadid. 

Uute kassaaparaatidega saab ka võimalikuks pangakaardiga sõidu eest bussis tasumine. 

Ka hakkab uus kassaaparaat bussijuhile liini marsruuti näitama on- line elik siis samuti kui auto navigeerimise seade.

Samuti sai täna välja võetud ettevõtte raamatupidamisest toidutalongid elik soome keeli siis ruokakupongit.

Neid on ühes pakis 10 tk ja osa nende kupongide hinnast korvab tööandja. Jällegi ilus zest tööandja poolt. 

Aasta peale koguneb sellisest toetusest päris kenake summa.


Õhtul, peale tööd seadsin sammud Tapiola ujumiskeskusesse. Oli vägagi viisakas ja puhas spordikeskus. 

Meie ettevõtte töötõendiga saime kui võluvitsa väel tasuta sissepääsukaardid ja veeprotseduuride nautimine võis alata.

Tapiola ujumiskeskuse ühe kasutuskorra pikkus on 1,5 tundi (võib ka pikemalt olla aga siis tuleb ise juurde maksta). 

Selle aja sisse peaks mahtuma mullivanni, aurusauna, soome sauna teenuste nautimine ja ujumine või lihtsalt sulistamine vastavalt soovile.

Esimesel korral jäi ujumine suht tahaplaanile ja esikohale tõusis rohkem mullivanni kasutamine, et kangeks jäänud lihased natukenegi pehmemaks vormida. See õnnestus päris hästi.

Ujumiskeskuses oli näha meeste poolel üllatavalt palju isasid oma pisikeste lastega koos. 

Niipalju kui ma Eestis olen ujulastes käinud pole ma sellist perekondliku idülli, milline täiesti loomulik on, küll juhtunud nägema.

Tapiola ujula on 25 meetri pikkuse basseiniga ja lisaks on veel kolm väiksemat basseini samas kompleksis.

Ujumiskompleks ise ei ole teab mis suur aga väga kompaktse paigutusega ning kasutajasõbralik.

Kuigi sattusime ujulat külastama ajale, kui enamus tööinimesi töö on lõpetanud ei olnud tunda, et ujula oleks olnud üle rahvastatud. 

Kõigile jagus ruumi ja vabadust oma tegevuste jaoks.

8. aprill 2014

Argipäev: Elu ja töö Soomes, 5. osa

Teist tööpäeva võib nimetada juba argipäevaks. Kuidas siis päev möödus?

Kui kõik ausalt ära rääkida siis terve päeva sõitsime juhendaja targal ja kindlakäelisel juhendamisel mööda Helsingi linna ringi (peamiselt siiski Espoos) ja vaatasime üle vähemalt osa busside lõpp-peatuseid. 

Neid on ikka uskumatult palju. Me ei jõudnud päeva jooksul üle vaadata muidugi kõiki nimetatud kohti aga vähemalt osa neist said küll läbi sõidetud.

Bussiliine on vaja meil selgeks saada ca 100 (busside põhiliine ca 50) ja eks me need liinid ka selgeks saame mõne aja jooksul. 

Selleks on meile antud aega kolm (3) nädalat. 

Kõik koolitusel osalenud said esimesel koolitusnädalal päris pikalt igaüks ka bussirooli keerata.

Hea ja rahustav on teada, et selleks kõigeks antakse parajalt aega ja kui mõni bussiliin saab juba selgemaks saab hakata seda liini ka sõitma aga juhendajast bussijuhi kaasabil. 

Ilma bussiliine teadmata ei suru keegi siin juhte bussirooli. Enne õpetatakse ikka bussijuht välja ja alles siis kui on olemas kindlus saab hakata ise juba üksinda bussirooli keerama.

Täna alustasime päeva 3- teljelise liinibussiga (nn teli- ga), milline 15 meetrit pikk on. 

Kitsastel linnatänavatel tuleb nii pika bussiga sõita vägagi ettevaatlikult ja silmad kogu aeg tahavaatepeeglites. 

Pöörangul liigub bussi tagumine osa gabariidist ca 1,5 meetrit välja nii et kõik mis siis bussi tagumisele osale ette pöörangul jääb - püsti see mitte kohe ei jää. Olgu tegu inimese, auto või postiga.

Avariidest tingitud kahjud kannab küll bussiettevõte aga kui bussijuht teeb avariisid omal süül ikka väga sagedasti siis selline bussijuht antud ettevõttes enam kaua ei tööta. Lihtne.

Kõik uued bussijuhid, kes päeval sõitmas olid said aga kenasti ka antud pika bussiga sõitmisega hakkama ja bussi viisime lõuna-ajal bussiparki tagasi. Tervena ja ühes tükis.

Kohe jätkasime sõitmist kaheteljelise bussiga ja seda ikka linnaliikluses. 

Lõunatama seejuures me tänasel päeval ei jõudnudki...aga me ei virisenud tühja kõhu üle, mille kohta ka kiituse juhendaja poolt ära teenisime.

Mõned fotograafilised jäädvustused Kareli poolt pildistatuna Helsingi raudteejaama kõrval asuvas bussiparklas puhkepausi ajal.



Nädalavahetuseks lubati meile anda liinibuss, et saaksime koos Karel- iga õppida iseseisvalt bussiliine ja poleks vaja seda teha oma autoga. 

Eesti oludes oleks selline käitumine mõne bussiettevõtte poolt täiesti mõeldamatu. 

Mõte kõige selle juures on see, et kui sõidame liinibussiga harjume rohkem ka suure bussi gabariite tunnetama linnaliikluses. 

Väikse sõiduautoga seda tunnetust justkui ei teki.

Siin aga tehakse kõik selleks, et bussijuht ise õpiks ja areneks, kui selleks vaid soovi avaldatakse. 

Tuleb vaid oma soovidest päev varem ettevõtte dispetšerile teada anda ja kõik muu organiseeritakse juba kohapeal ära.

Tööandaja kohta saan vaid öelda rohkem kui kiitvaid sõnu. 

Sellist hoolivust ja koolitust bussijuhtide suhtes kohtab väga vähestes bussiettevõtetes. 

Samas Põhjamaade suurim bussiettevõte on ikka oma bussijuhtide koolituse taseme viinud väga kõrgele tasemele. 

Bussijuhtidelt nõutakse palju ja samas ka antakse palju vastu.



Homsed plaanid

Homme koidab ka reaalselt see päev, kui saame minna Tapiola ujulasse sulistama ja veeprotseduure nautima. Seda muidugi peale tööpäeva lõppu. 

Kindlasti saab ära käidud kõigis Espoo ujulates. Just kasvõi huvi pärast teeme seda.

Homsele päevale jäi veel ka K- Plussa- kortti kaardi taotluse viimine mõnda K- Marketi või K- Supermaketi poodi. 

Taotletav kliendikaart saadetakse siis postiga mulle koju ära. Maksab see kliendikaart 8,40 eur.

Täpsemat infot antud kliendikaardi kohta saate lugeda juba ise siit.

Oma Soome mobiiltelefoni numbri sain ka täna tööle. Super! 

Helistada saan nüüd Põhjamaades ja Balti riikides ainult ühe kuumaksu eest piiramatul kujul 24,90 eur/ kuu, kusjuures hinna sees on ka mobiilne internet. 

Mõelda vaid, et mobiiltelefoniga saab piiramatult rääkida ja sõnumeid saata.

Esimesed telefonikõnedki juba tehtud - alustuseks Eesti poole.

On ikka häid inimesi minu ümber siin Soomes, kes igal võimalikul juhul aitamas on. 

Seda kõike on mul tänutundega siinjuures hea ära märkida.