29. mai 2023

Uus elektribuss Jeti. Esimesed kogemused ja muljed.

Jeti elektribussi kodulehega saab tutvuda siit.

Elektribusside tootmiseks Soomes tegeleb selleks loodud ettevõte Jeti Industries Oy.

Tegu siis Soomes 2016. aastal alustatud projektiga ja ettevõttega, mille eesmärk on toota edaspidi Soomes elektribusse mitmes variatsioonis ja mõõtudes.

Lisainfot Jeti elektribussi kohta saab lugeda siit.

Uus elektribuss, mis meie bussifirmasse katsesõitudeks on antud. Ikka töö tegemiseks ja bussiliini teenendamiseks, et vaadata kuidas uus katsebuss ka ennast tööd tehes näitab ja õigustab.

2023. aasta maikuus avanes mul võimalus sõita Espoo bussiliinil number 52 uue elektribussiga Jeti. 

Olgu kohe öeldud, et eelnevat mingit väljaõpet bussifirma poolt selleks ei tehtud. Tuli siis n.ö "külmalt" bussirooli minna ja hakata bussiliini sõitma ning rahvast vedama.

Õnneks eelmine bussijuht, kellelt elektribussi üle võtsin vahetuse käigus, näitas ära põhilised nupud bussijuhi töökohal ja nende tähendused. Sellest oli suur abi. 

Siiski vaatamata sellele juba öeldud asjaolule oli selle bussiga sõita algul harjumist nõudev tegevus. 

Vaatame siis pilte uuest Jeti elektribussist ja lisan allpool temaatilisi selgitusi.




Näidikute tabloo olid arusaadavad ja hästi jälgitav. 

Näidatavaid andmeid sai menüü nuppudest näidiku vasakult ja paremalt poolelt muuta aga selleni mul aega ei jätkunudki. 


Roolist paremale jäid traditsioonilised nupud. Kliimaseade, D-N-R, uste avamise ja sulgemise nupud.

Tähelapanu väärib vast see asjaolu, et kui keegi reisijatest vajutas bussis sinist elik lapsevankri nuppu siis et üldse keskmisi uksi sulgeda tuli vajutada tähise A24 kõrval olevat sihist lampi.

Kes seda ei teadnud see bussijuht ka keskmisi uksi kinni enam ei saanud.... 

Kollane lamp oli tavaline "Stop" märguanne reisijate salongist. 

Kliimaseade on aga sellel bussil võimas. 

Ventileerib selle bussi kliimaseade ikka sellise hooga, et sooja ilmaga tuleb konditsioneeri kasutamisel ettevaatlik olla.  


Rooli konsoolist vasakule poole jäi ka üks displei, milline aga kuvas ainult tehase tähistus elik VIN koodi jms. 

Jeti elektribussis lugesin ära oli viis! näidikut. Mõned suuremad mõned väiksemad. 

Pildil roolist paremale poole ja üles jääb väike ekraaniga seade, mis näitab sõidu ajal kaugust eessõitva autoga meetrites ja perioodiliselt ka näitab aega sekundites kui kaua võtab aega bussi peatamine. 

See seade teeb aeg- ajalt piiksuvaid häälitsusi, mis on ausalt öeldes natuke häiriv. Mõelda vaid kui seda piiksumist peab bussiroolis 9 tundi järjest kuulama.


Bussijuhi vasaku käe juurde jäävad järgmised nupuread. Neist saab siis salongis valgustust seada, päiksevarju allapoole lasta või tõsta jne. 

Käsipiduri hooba kui sellist sellel bussil ei ole. On vaid klahv, millega käsipiduri saab rakendada.


Ja nüüd siis selle elektribussi üks suurem ekraan. Asub bussijuhi kohal lakke kinnitatuna.

Toimib nii navigatsiooniseadmena, kui ka sellega saab ja tuleb liininumbreid vahetada.

Näidik ei ole puutetundlik, mistõttu tuleb kõik toimingud teha pildil vasakul pool asuvate menüüklahvide abil. 

Tuleb tunnistada, et see on tüütu ja aeganõudev tegevus. 

Navigatsiooniseadme puuteekraani puudus on siinkohal üks suur puudus sellel bussil. 

Ja veel. 

Ma ei kujuta hästi ette, et tööd tehes s.t liini sõites peaks jälgima seda pea kohal asuvat tablood.

Lihtsalt sellise vaatamise tagajärjel jääb kael juba järgmisel päeval selle tabloo vaatamisest kõveraks ja valusaks.

Töö teeb aga lihtsamaks see teadmine, et kui kõik bussiliinid on selged siis polegi vaja seda tablood jälgida. 

Pildil vasakus servas (menüünuppude kohal) on veel üks väike tablooke aga selle otstarve jäi mulle esialgu selgusetuks. 

Võis olla midagi tagurdamisega seoses.



Bussi eesosas olid siis sellised kaamerad, mis jälgisid, et buss ei kalduks oma sõidurajalt välja.

Üks väga huvitav lisaseade on sellel bussil. 

Nimelt, kui bussijuhi tähelepanematuse tõttu buss kaldub üle oma sõiduraja telgjoone hakkab bussijuhi iste just sellelt poolt värisema suure intensiivsusega kuhu poole bussi oma sõidurajalt välja kaldus.

Esimest korda kui seda ise kogeda. Ehmatas päris ära. 

Et mis nüüd siiis lahti on kui bussi iste ühest servast vibreerima hakkab suure intensiivsusega....


Kokkuvõtteks.

Jeti uus elektribuss on mõnus töötegemise vahend. Soomes koostatud elektribuss ka veel.

Palju on uues Jeti bussis panustatud uutesse seadmetesse, millised peavad tagama turvalisuse nii bussijuhile kui reisijatele.

Tahab harjumist nii kui ikka iga uus buss aga üldjoontes mugav sõita ja tööd teha ning loodetavasti ka mugav reisijatele.