Lisatud on ka 20.01.2015 HSL poolt avaldatud uue liinikonkursi tulemused.
Sellest liinikonkursist on allpool ka lühidalt juttu.
(Blogi kirjutis on täiendatud teksti ja uute piltidega 20.01.2015)
2014 aasta novembri teises pooles avaldas HSL bussiliinide konkursi (vähempakkumiste) tulemused Vantaa bussiliinide kohta.
HSL juhatuse otsuse bussiliinide konkursi tulemusete kohta leiate siit.
Järgmise bussiliinide konkursi tulemused kuulutatakse HSL poolt välja 2015 aasta jaanuarikuu lõpupoole. Liinikonkursi tulemused leiate siit.
Järgmised Helsingi piirkonda puudutavate bussiliinide teenendamise konkursid saavad toimuma 2015 aasta sügisel.Seekordne bussiliinide konkurss pakkus aga võitjale bussiliinide lepinguid kahest aastast kuni seitsme aastani (lisaõigusega/ optsiooniga võib lepingut pikendada veel 1...3 aasta võrra).
Uuel bussiliinide konkursil 2015 on uued reeglid.
Nimelt siis uue EL direktiivi valguses saab olema piiratud ühele bussiettevõttele pakutavate bussiliinide arv milliseks numbriks saab olema 110 bussi.
Niisiis kui uuel konkursil 2015 aasta sügisel tuleb konkursil elik vähempakkumisele 200 liinibussile tööd siis ühele bussiettevõttele ei pakuta tööd rohkem kui 110 bussile.
Täpsem artikkel on loetav YLE kodulehe vahendusel.
Nobi...ale oli antud bussiliinide liinikonkurss väga edukas.
Bussiliinide konkursiga oli välja pakkuda tööd kokku 151 liinibussile Vantaal, mis moodustab 12% kogu Helsingi piirkonna bussiliiklusest (liinibusside arvu järgi).
Täpsema info HSL antud vähempakkumise konkursi kohta leiate siit.
Nobi..a võitis konkursiga juurde 96 liinibussile tööd Vantaal kokku 23 uuel bussiliinil (Vantaa bussiliinid 2015).
He...b võitis konkursiga 8 bussiliini endale ja teised väiksemad bussifirmad said omale teenendamiseks ülejäänud st järelejäänud mõned bussiliinid.
Nii nagu on kirjas Nobi...a kodulehel ostetakse seoses antud bussiliinide konkursi võiduga Vantaal uute liinide teendendamiseks juurde 40 uut liinibussi.
Ülejäänud vajalikud liinibussid tuuakse PK alale kohale kas Norrast või Soomest.
Tööd saab arvestuslikult antud uute bussiliinide avamisega Vantaal ca 220...240 bussijuhti (arvestuslikult).
Bussijuhtide vajaduse arvestus on tehtud nii, et ühe liinibussi tööshoidmiseks on vaja ca 2,5 bussijuhti.
Bussijuhtide reaalse vajaduse määrab ära ikkagi ettevõte, milline bussiliine opereerima hakkab lähtuvalt majanduslikest näitajatest ja muudest asjaoludest.
Osa bussijuhte võetakse tööle nn "lonka" lepinguga nendest bussifirmadest, kes antud liinikonkursiga oma bussiliinid kaotasid.
Töö uutel bussiliinidel konkursi võitja poolt algab 2015 aasta 10. augustil, kui HSL poolt avaldatakse uued 2015 aasta sügisesed ühistranspordi sõidugraafikud.
Antud vähempakkumisele ei teinud omapoolset pakkumist näiteks selline Soome suurim bussifirma kui Koivisto Auto Oy.
Miks?
HSL poolt meie ettevõttes bussijuhtide täiendkoolitust läbi viinud spetsialist väitis, et nimetatud suurfirma näeb ette soovitud kasumlikuse puudumist antud bussiliinide teenendamisel Helsingis.
Kasumlikuse marginaal on HSL spetsialisti jutu järgi väga väike või lausa olematu Helsingis liinibusside teenust pakutavatel ettevõtetel.
Sellest siis ka olukord, kus Helsingi bussiettevõte He...b tegutseb mitmendat aastat kahjumiga (kahjumi katab siiani Helsingi linn oma eelarvest) ja teine bussiettevõte Veo..ia on hoopistükis müügis ja tegutseb samuti kahjumiga.
Küsimus on vaid selles, et kui palju bussiettevõtete omanikud (sh välismaal) soovivad peale maksta bussiliinide teenendamisele Helsingi piirkonnas ja mille arvelt see dotatsioon tuleb ning kust.
Lähima aasta-paari jooksul näeme kindlasti kuidas nii mõnigi Helsingi piirkonna suurem bussiettevõte lõpetab oma tegevuse ja mõni ehk ostetakse üles teise bussiettevõtte poolt.
Nii see elu edasi läheb kapitalistliku turumajanduse tingimustes- ühed võidavad- saavad omale tööd juurde ja teised jälle on kaotajate poolel.
Üks on aga selge, et inimesi tuleb ka edaspidi liinibussidega ühest kohast teise vedada ja see töö ei lõpe niipea.
Küsimus on vaid selles, kes ja milline bussifirma seda tööd teeb.
Kogu rahaline kate tuleb Helsingis ühistranspordi alal HSL poolt, kellele omakorda maksavad antud teenuse eest Helsingi piirkonna linnad ja vallad (Kirkkonummi, Sipoo, Kerava, Kauniainen, Vantaa linn, Espoo linn, Helsingi).
PK seutu (pääkaupungiseutu) kaardi leiate siit.
20.01.2015 avaldas HSL veel ühe liinikonkursi tulemused oma kodulehel.
Sellel liinide konkursil oli võidukas Veo..ia bussifirma. Nob...a võitis kaks bussiliini.
HSL bussiliinide antud konkursi tulemused saate vaatamiseks esile siit.
Teine uudis seisneb selles, et alates järgmisest aastast hakatakse välja vahetama Helsingi (PK seutu) piirkonnas ühistranspordi vahenditel (liinibussid, trammid, metroo) kassaseadmeid ja sõidukaartide lugemise seadmeid.
Pildid uue kassasüsteemi seadmete kohta proovin lisada veel blogisse detsembrikuu alguspoole.
Kõik alljärgnev info on eelkõige kirja pandud mõeldes just Helsingi piirkonna ühistransporti.
Uued kassaseadmed tulevad moodsad ja lihtsamini kasutatavad kui senised Buscom seadmed seda on.
Lihtsuse all ma mõtlen just sõidukaardi lugemise seadet, milline asub liinibussi esiukse juures.
Uus kassaseade ise, millisega ühistranspordi juht hakkab pileteid müüma tuleb oma ehituselt ja kasutatavalt programmilt keerukam, kui praegu kasutusel olev seade.
Alljärgnevalt olgu ära toodud veel pilt praegu kasutusel olevast kassaseadmest.
Praegused ühistranspordis kasutatavad kassaseadmed Buscom on Helsingis kasutusel aastast 1997.
Vahetatakse välja ka suuremates reisiterminaalides asuvad sõidukaartide raha pealelaadimise/ ostmise seadmed (terminaalid) ja neid seadmeid saab olema praegusest rohkem.
Seoses uute kassaseadmete kasutusele võtuga vahetatakse välja ka kõik praegu kasutusel olevad rohelist värvi sõidu kuu ja rahakaardid (matkakortti) milledega saab tasuda ühistranspordi kasutamise eest - toimugu siis see sõitmine siis kas liinibussis, trammis, metroos või linna lähirongis.
Info uue kassa kohta, info uue kaardilugeja kohta.
Uue kassasüsteemi tootja ja arendaja kodulehe leiate siit |
HSL kodulehel on ka vastav dokument uute ühistranspordi piletite kohta (lk 32- 41).
2015 aasta lõpuks võetakse kasutusele uus sõidupiletite süsteem elik siis soome keelses lippu- ja informaatiojärjestelmä (LIJ-järjestelmä).
Helsingis vahetatakse kõigis ühistranspordi vahendites (trammid, liinibussid, metroo, linnalähirongid) välja seni kasutust leidnud vanad kassaseadmed ja sõidukaartide lugemise seadmed.
Vanu kassaseadmeid tuleb kahe järgneva aasta jooksul välja vahetada uute seadmete vastu ca 4000.
Muidugi mõista tuleb käia koolitusel selleks uute kassasüsteemidega tööd teha. Temaatilised koolitused algavad 2015 aasta esimeses pooles.
Uute piletikassade ja kaardilugejate kasutusele võtuga on võetud suund sularaha vähendamiseks ühistranspordi kasutamise eest tasumisel.
Sularaha eest pileti ostmine ühistranspordist saab ka edaspidi olema kõige kallim tegevus, millega saab sõidu eest näieteks liinibussis sõidu eest tasuda.
Loomulikult saab sõidupiletit osta ka edaspidi nii nagu nüüd ühistranspordi juhi käest sularaha eest.
Peamised muudatused ühistranspordi piletite kohta seisnevad selles, et uued sõidukaardid (matkakortti) tulevad NFC tehnoloogia baasil (Near Field Communication).
Samuti saab uute kassaseadmetega maksta sõidu eest NFC tehnoloogia baasil mobiiltelefoniga kui viimases on see võimekus olemas.
Uuemates mobiiltelefonides on selline võimekus kindlasti juba tagatud.
Sõidupiletit on võimalus edaspidi osta ka mobiiltelefoniga virtuaalse piletina ja seda siis ühistranspordis kasutada.
Uuendusena uued kassaseadmed loevad välja ka 2D koodi.
Uuendatakse piletitsoone Helsingi ümber. See saab aga toimuma alates aastast 2017 niipalju kui minuni on sellealast infot jõudnud.
Piletitsoone saab olema alates aastast 2017 Helsingi piirkonnas neli.
Samuti vahetatakse välja kõik praegused Buscomi sõidukaartide lugejad (pildil).
Ja võrdluseks olgu siinkoha ära toodud pilt uuest sõidukaartide lugejast.
Pilt ise on kehva kvaliteediga aga ehk annab aimu uuest seadmest (mobiiltelefoniga pildistatud).
Lisaks paigaldatakse igasse ühistranspordi vahendisse juhi kabiini väiksema tahvelarvuti ekraani suurusega infoseade.
See seade on mõeldud kasutamiseks ainult ühistranspordi juhile ja asub alljärgneval pildil vasakus servas laua peal kohe kassaaseadme kõrval.
Uue kassaseadme komplekt ühel pildil (koos HSL töötajaga) |
Rakendusi tuleb sellel seadmel veelgi aga sellest juba edaspidi blogis.
Järgnevalt rakendatakse tööle uue süsteemi peatuste teadustamise funktsioon (analoogselt Tallinna ühistranspordiga), ühistranspordivahend saab valgusfooride läbimiseks omale nn rohelise laine.
Liinibussidesse seatakse üles infotablood reisijate jaoks kus on näha reaalajas bussipeatused jms info.
Rakendusi on uuel kassaseadmel veelgi aga neist juba edaspidi.
Praegu mul on veel omalegi teema suht uus ja värske aga seevastu huvitav.
Kindlasti ei rakendu töösse koheselt kõik korraga antud uute seadmesse kätketud tehnoloogiliste rakenduste võimekused.
Nii et järgmine aasta saab antud uute seadmetega liinibussi juhtides kabiin olema nagu lennuki kokpit- täis elektroonilisi seadmeid, tabloosid.
Saab huvitav uus aasta 2015 olema Helsingi ühistranspordis.
Täiendav info HSL kodulehelt.
Ja nüüd teile väike boonus, kes te viitsisite siiamaani minu kirjatöö viksilt ja viisakalt läbi lugeda;)
Nimelt HSL korraldab järgmise aasta alguses Helsingi ühistranspordi piletikontrolöride järgmised kursused kümnele inimesele.
Konkursile neile kümne töökoha peale (koos koolitusega) laekus ei rohkem ega vähem kui 650 sooviavaldust.
Nii et huvi rahva hulgas antud töö vastu on, kuigi töö inimestega on teinekord vägagi kurnav vaimses mõttes.
Ja veel.
Helsingis asuv bussijuhtide kursuseid läbi viiv koolitusfirma TTS alustab uute bussijuhtide kursusega selle aasta detsembri lõpus.
Sooviavaldusi laekus 12 uue bussijuhi-õppuri kohale 240.
Nii et konkurss ühele koolituskohale oli ka suht tihe.
Tagatipuks veel mõned pildid uuest Scania liinibussist.