18. juuli 2014

Porvoo, Borgå - pildid: Elu ja töö Soomes, 32. osa

Porvoo linna külastus. Rootsi keeles - Borgå.

2014 aasta suvi on jõudnud poole peale.

Üks mõte oli ja on igal võimalusel teha väljasõite Helsingist kas siis ida või lääne poole. Vähemalt sel suvel Soomes ise olles ja asudes.

Seekord sai valitud väljasõiduks Helsingist ida suund ja sooviks külastada Porvoo linna ning vaadata linna vaatamisväärsusi.

Ajaloolisi vaatamisväärsusi leidub Porvoo linnas rohkesti ja minu kuuetunnisel jalutuskäigul linnas kulus aeg kiiresti.

Porvoo vana linnaosa ja Porvoo Toomkirik
Helsingist Porvoo- sse kulub autosõidule ca 40 minutit.

Ilmaga jällegi vedas, sest päike paistis pea pilvitus taevas ja sooja ka reipalt üle +20 C.

Oma bussi jätsin ca 2 km kaugusele Porvoo linnast tasuta parklasse ja sealt edasi sõitsin juba mul kaasas olnud jalgrattaga.

Tagantjärele tark olles siis oleks võinud ka oma bussiga ligemale Porvoo vanale kesklinnale sõita, sest seal on autoparkla kus saab igaüks oma transpordivahendit 4 tundi tasuta hoida (ärgem siis parkimiskella klaasi alla unustagem panna).

Porvoo linna on teinud kuulsaks maailmas vana kaubasadama punast värvi hooned elik siis kaupmeeste hooned Porvoo jõe ääres.

Porvoo linna vana kaubasadama hooned ehitati aastal 1520 ja kaubasadam töötas veel ka aastal 1850. Siis elik aastal 1850 lõppes vana kaubasadama töö.

Nimetatud ajavahemikul oli Porvoo kaubasadam üks Lõuna- Soome suurimaid ja kaubavahetus selle sadama kaudu toimis kahepoolselt.

Mõelda vaid, et praegu olles Porvoo- s vana kaubasadamas teen ma nutitelefoniga pilte (teevad seda ka teised- näiteks turistid Jaapanist) ja vaatan ikka hoolega kas Sonera 4G mobiilside võrk on toimiv - oli küll ja ilma mingite aga- deta.

Kuid olid ajad vaid mõnisada aastat tagasi, mis inimese eluea pikkust arvestades ei olegi pikk aeg, ja just siis sellel vanal ajal samas kohas kaupmehed purjetasid oma laevadega mööda jõge ja tõid samasse kaubasadamasse igasugust kaupa. Olid ajad olid majad...

Porvoo vanalinna hooned on aga kolm korda ajaloos maani maha põlenud ja siis jälle muidugi linnaelanike poolt uuesti üles ehitatud.

Linna poolitab keskelt Porvoo jõgi, mille üle on ehitatud aja jooksul neli silda, millised siis ühendavad linna eri pooli st lääne ja ida poolt.

Porvoo jõgi ise on 140 kilomeetri pikkune.

Vanast Porvoo linnaosast põhja poole jääb Linnamäki, kus omal ajal asus ka kindlus.

Seesama kindlus on omal ajal käinud käest kätte ja seda on hallanud nii venelased, rootslased kui muidugi ka soomlased. Nii et tapeldud on Porvoo linna pärast ikka omajagu läbi terve ajaloo.

Ka raudtee on omal ajal Porvoo linna toodud omaaegsete ärimeeste poolt, kuid praegusel ajal etendab raudtee linnas rohkem sümboolset rolli.

Vana raudteehoone ja ka raudtee depoo koos vanade vagunitega on aga siiani Porvoos vaatamiseks igaühele kes seda soovib. Teha saab seda täiesti tasuta.

Raudtee depoos on näha ka töötav auruvedur ja minu külastuse ajal oli isegi auruveduri katlale tuli alla tehtud.

Omaette vaatamisväärsus on Porvoo Toomkirik, milline asub nn vana Porvoo linnaosas kõige kõrgema koha pääl st mäe otsas.

Peab austalt tunnistama, et Toomkirikusse viivast mäest ülesronimine mööda munakivisillutisega teed võttis mu täitsa võhmale. Tuleb arvestada ka muidugi väga palavat ilma:)

Kuid peale suurt higistamist pidin tunnistama töövõitu ja ma leidsin end Porvoo Toomkiriku õuelt. Vaated Toomkiriku õuelt on muidugi võrratud kogu vanalinnale.

Toomkirik ise on muidugi väga heas korras ja seest veel ilusam ning uhkem kui väljast. Tasub külastamist.

Porvoo vanalinna kitsad tänavad on vaatamisväärsuseks juba omaette.

Kui lõunaaeg oli käes siis olin otsustamisel teelahkel: kas minna mõnda välikohvikusse, milliseid Porvoo jõe kaldal rohkelt on ning kinnitada keha või teha üks laevasõit Porvoo jõel.

Kuivõrd laeva väljumiseni on jäänud vaid kümmekond minutit siis otsustasin teha muidugi laevasõidu Porvoo jõel.

Nimetatud laevasõite Porvoo jõel saab teha lausa mitme laevaga nii et on ka valikuvõimalus.

Laevad väljuvad Porvoo jõe idapool kaldal asuvast sadamast.

Nende laevasõitude piletihind kõigub 10 eur ja 20 eur vahel.

Oluline pole siin mitte laevasõidu hind vaid see, et kogu sõidu vältel räägitakse teile laeval Porvoo linna ajalugu just nende ajaloolises võtmes millisest kohast parasjagu jõel mööda sõidate.

Laevasõit ise kesits minul ca 45 minutit ja algul sõideti natuke allavoolu ning siis keerati laeva ots ümber ja sõit läks juba mööda jõge ülesvoolu edasi.

Igati meeleolukas laevasõit oli ja sain pildistada meeleolukaid kaadreid Porvoo vanast linnaosast.

Samasse sadamasse kust väljuvad Porvoo jõele kohalike ringsõite Porvoo jõel tegevad laevukesed, sinnasamasse tuleb ka laev Helsingi Kauppatorilt. Tegemist siis sel juhul sellise päevase väljasõiduga mööda merd Porvoo-sse.

Helsingist tulev laev peatub Porvoo-s ca 2 tundi, kui mu mälu mind siin alt ei vea.

Kui on vaadatud Porvoo- d paar tundi siis võetakse kogu rahvas jälle laevale peale ning järgneb tagasisõit Helsingisse. Sellise laevasõidu hind oli täiskasvanule 38...40 eur.


Pilte tegin Porvoo- s ühe külastuspäeva jooksul 250, millised kõik on näha eraldi vaadatuna siit.

Nüüd aga siis mõned pildid Porvoo linnast ja eriti just linna vanemast osast koos mõningaste seletustega.



Et siis selline ajalooline kahur Porvoo jõe läänekaldal.


Peab nentima, et Porvoo vana linnaosa on ideaalses korras ja kogu linn on ääretult puhas. Mitte nii nagu Helsingis...


Mälestusmärk Soome vabaduse eest võitlejatele Porvoo Toomkiriku aias. Vabaduse hinda soomlased mõistavad vääriliselt hinnata.


Pildid Porvoo Toomkirikust.




Piiblid oli Porvoo Toomkirikus igatahes kenasti ühes rivis ja kasutusvalmis.


Kuulsaid mehi ja naisi on Porvoo- s elanud omal ajal omajagu ja mälestusmärke neile on linnas ka näha.





Purskkaev Porvoo vana ja uue linnaosa piiril.





Pilt Porvoo vanast kaubasadamast, milline ehitati samale kohale esimest korda aastal 1520.



Paate, kaatreid, laevu jagus Porvoo jõel igasse paadisadamasse, milliseid piki jõge mõlemal kaldal oli piisavalt.




Paar pilti ka Porvoo kõige uuemast sillast.

Sild valmis aastal 2004 peale kolmkümmned aastat kestnud vaidlusi kohalikus linnavalitsuses. Pikalt tehtud kaunikene.

Silla all on ka väike veesilm koos veekaskaadiga.



Uus Porvoo ja kaubakeskus. Kaubakeskuse ees liivaskulptuur. Järgneval pildil uue linnaosa kaubatänav.



Porvoo Toomkirik, milline on linna pea igast kohast ka näha.


Pildil Porvoo vanim sild valmistatud metallist kivisammastel, milline ühendab jõe ida ja läänekalda.


Taamal Porvoo raudtee vana hoone, mida hetkel korrastatakse välispidiselt.





Ja sellest teest tuli üles marssida ning veel ka jalgratast käekõrval lükata.

Samas omal ajal pidi talumehed oma turukraamiga siit samuti üles rühkima.




Porvoo Toomkiriku esine plats oma lilleiluga.






Siin näha olev tee allamäge on ikka väga järsk. Ehk pildi peal ei paistagi see nii väga välja.




Sellel pildil on näha kuidas uus ja vana Porvoo linn kokku saavad.



Mootorpaat Porvoo jõe idakaldas. Mootor selle paadil (225 Hj) maksab ca 28 000 eur...




Välikohvik Porvoo jõe kaldal.


Porvoo jõe läänekaldale ehitatud uue elamurajooni eramajad.

Arhitektid on püüdnud arvestada antud eramaju projekteerides Porvoo vana linnaosa arhitektuuriga ja vana kaubasadama hoonete arhitektuuriga.

Tõsi ta on, et nende majade näol on seda sarnasust ka näha.


Vana Saksamaal aastal 1890 valmistatud purjekas Porvoo jõe sadamas.

Juba kakskümmend aastat antud purjekas enam merd ei sõida vaid on kasutusel restoranina.



Porvoo kõige uuem sild on ka noorpaaride poolt suure poolehoiu võitnud.

Eks neid tabalukke oli sillal ikka omajagu näha.


Porvoo jõe läänekaldal asuvad uued eramajad ja uuselamurajoon - just need pildid on järgmised.








Mõned järgnevad pildid ka Porvoo vanast kaupmeeste majadest vanas jõesadamas.





Porvoo jõe vasakul kaldal on promenaad, kus jalutada ja jalgrattaga sõita saab.

Kallas jõe vasakul kaldal on aga ohutuse seisukohalt täiesti tähistamata ja üks väär samm ning oledki jões.




Purskkaeve jagus linnas igale poole ja seda veesulinat päiksepaisteliselt soojal päeval oli ilus vaadata.

Kes soovis sai ka natuke nägu kasta.






Mnjaa. Sellised laevukesed panevad ka kõige merekaugema mehe südame kiiremini põksuma.

Arvata on, et sellise iluduse hind jääb sinna alla milli kanti kuskile...uuena.

Aga olgem ausad, on ikka ilus krt vaadata nii seistes kui sõites...






Nii. Nende kahe laevukese kohta võiks ka lisaks juttu pajatada.

Asuvad need laevad Porvoo jõe ülemjooksul.

Kaldapoolsem ja suurem neist on vanade palgiparvetajate majutuslaev, kuhu mahtus sisse magama ca 20 meest ja kus oli ka koht köögile ning saunale.

Väiksem laev on vana tsaariaegne nn kahuripaat, mida tänasel päeval veel puksiirina kasutatakse.


Taamal, kuusemetsa sees on Porvoo ajaloolise kunagise kindluse (Linnamäki) asukoht.























Ülemisel pildil ajalooline reisilaev, millega saab teha igaüks meresõidu Helsingi - Porvoo - Helsingi.

Järgnevad pildid Porvoo vanast raudteejaamast ja raudteejaama depoost.












Selline nägi välja siis minu seekordne põgus Porvoo linna külastus.

Vaatamata jäi kohalik surnuaed, kuhu on maetud palju kuulsaid inimesi kes kunagi Porvoo- s on elanud.

Nende julgas heliloojaid, luuletajaid, kirjanike, kunstnike jne.

Kuid jätkem midagi ka järgmise Porvoo külastuse jaoks alles, et oleks jälle avastamisrõõmu millist elus ikka peab igasse päeva jaguma.