Esialgu jääb kuni 2016 aasta lõpuni kõik samamoodi toimivaks kui see siiani on olnud.
Eelkõige ma mõtlen bussiliinide võrku kui sellist (Espoo).
Muudatused bussiliinides tulevad siis kui Läänemetroo hakkab tööle ja see saab toimuma ehk 2017 aasta alguses või hiljem veel.
Loodetavasti. Kindel siin metrooliikluse alguses aastal 2017 küll olla ei saa.
Bussipargis busside uuendamine on aga sellegipoolest juba alanud.
Erialaselt tehnilise hariduse omandanuna pakub mulle endale rohkem huvi uute busside tehniline pool.
Püüan alljärgnevalt seda poolt just teile vahendada nii palju kui see õnnestub.
Välispidiselt uute busside juures suuri muudatusi ei ole võrreldes eelmise aasta analoogsete mudelitega VDL ja MB.
Kõigepealt vaatame busse tootva ettevõtte VDL uut liinibussi.
Selle tootja poolt toodetud liinibusse hangiti bussiettevõttesse mõned eksemplarid.
VDL liinibuss 2016 |
Kõige suuremad muudatused uutes VDL bussides on just bussijuhi töökohal.
Nii kui alljärgnevalt pildilt näha on VDL insenerid lõppude-lõpuks suutnud ära lahendada eelmise mudeli kitsaskoha- uste avamise nuppude asukoha (pildil uuel liinibussil piletikassa all).
Eelmisel VDL mudelitel oli uste avamise nupu asetus vägagi ebaõnnestud, kui mitte hullemini end väljendada.
Bussijuhi vasaku käe alla jäävate juhtnuppude asukohas on ka vajalike juhtnuppe juurde lisatud.
Pole paha lahendus.
Näidikute tabloo on läbi teinud tagasihoidliku värskenduskuuri, kuid ei midagi eriliselt uut.
Reisijate salongis suuri muudatusi silma ei hakanud.
VDL liinibussi eelis tuleb esile talviste sõiduolude juures. Buss püsib talvel väga hästi teel.
Mootori õhuvõtuava või kogur, kuidas seda nimetada, on rohkem bussi gabariidest välja toodud.
Tahavaade bussi mõlemalt poolt on bussijuhile väga hea.
Hea lahendus igatahes nendele bussijuhtidele kes tahavaatepeegleid ka reaalselt kasutavad liikluses;)
Ja nüüd minu lemmikteema - bussi mootor. Pildid räägivad iseenda eest.
Kõigepealt üldvaade pildina ja siis üksikasjad.
Taga ja esitulede osas muudatusi silma ei hakanud.
Kõik samamoodi lahendatud kui VDL eelmise mudeli juures seda on juba nähtud.
VDL liinibusside vanema väljalaske üks suurim probleem oli ja on pidurite rakendumise juures.
Nimelt toimivad/ rakenduvad vanema väljalaske bussidel pidurid väga järsult.
Väiksemgi piduripedaali puudutus rakendas järsult bussi pidurisüsteemi, kuna vastav elektrooniline programm just oli nii programmeeritud.
Uuel VDL liinibussi 2016 aasta mudelil on pidurite rakendumise probleem lahenduse leidnud.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Järgnevalt vaatame uut MB liinibussi "Mercedes-Benz Citaro" väljalaskeaastaga 2016.
Võrreldes eelmise aasta sama sarja mudeliga ei ole suuri muudatusi bussi juures näha.
Vähemalt välisel vaatlusel.
Kui midagi välispidiselt muudetud ongi siis on muudatused kosmeetilist laadi.
Uusi liinibusse MB on tulemas Espoo liinidele sõitma üle neljakümne.
Busside tellimuse koguarv jääb Nobi...a bussiettevõttes aastal 2016 alla 60 bussi.
Ühelgi teisel Helsingi/ Espoo bussiettevõttel midagi sama vasta panna ei ole v.a PL.
Pohj... Liik...nne on aga seejuures Soome Vabariigi otsesel rahalisel toetusel tegutsev ettevõte.
Nobi...a on seevastu Rootsi börsil noteeritud ettevõte, milline on tegutsev kõigis Põhjamaades.
Rahalisi vahendeid on aga vaja ja mitte vähe, et hankida ettevõttesse uusi liinibusse ning veel ühel aastal sellisel suurel hulgal.
Samaaegselt võeti liinitöölt maha üle seitsmekümne vanemat liinibussi, millised olid toodetud 2000 aastate algupoolel.
Üks nimetamist vääriv puudus uutel MB bussidel siiski on.
Nimelt bussi vasakpoolne peegel on otsekinnitusega bussi külge. Puudub õhuvahe vasaku välispeegli ja bussi vahel. VDL uutel bussidel on see vahe olemas kui tähelepanelikult pilte vaatate.
Seepärast vihmaste ja märgade ilmastikuoludega muutub MB bussi vasakpoolne välispeegel kasutuskõlbmatuks, kuna sellest pole võimalik enam midagi näha.
Mõned pildid ka uue MB bussi mootorist.
Võrreldes VDL bussi mootoriga on minu arusaamise järgi MB mootor kompaktsem ja agregaatide paigutus loogilisem. See on vaid minu tehnilise taibu järgi tehtud järeldus.
Tegu on ju MB diiselmootoriga ja midagi kehva MB juba tootma ei hakka.
MB insenerid on ikka vaeva näinud ja tulemus on muljetavaldav juba mootori peale vaadates.
Silm lausa puhkab sellist mootorit vaadates |
Nii kui alljärgnevalt pildilt näha on MB bussil üks generaator. VDL mootoril on kaks generaatorit.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Lõpetuseks mõned pildid võrdluseks aastal 2002 toodetud Scania Ikarus liinibussist, millised on oma töö bussiettevõttes lõpetanud või lõpetamas.
Kui uutel bussidel on kõigil juba aastaid bussijuhi tool õhkpatjadel liikuv ja suruõhuga reguleeritav siis aasta 2002 mudelitel oli selline juhiistme reguleerimise süsteem vaid helesinine unistus.
Reisijad saavad uute busside tulekuga ehk kõige väiksema uuenduste osaliseks.
Kindlasti on aga uutel bussidel peal väga efektiivsed kliimaseadmeid.
Nii on sõitjatel suvel parajalt jahe ning talvel soe bussis sõita.
Alljärgneval pildil vanemat tüüpi Volvo liinibuss.
Bussijuhtide n.n lennuvahetuste jaoks (bussijuhtide vahetus toimub bussiliinil mõnes peatuses) on uuenemas ka sõiduautode park.
Sõiduautode mark on ikka sama mis ennegi - Toyota Aygo.