6. august 2016

Uued liinibussid MB ja VDL 2016 Espoo = pildid: Elu ja töö Soomes, 41. osa

2016 aasta toob kaasa muudatusi nii mitmes mõttes Helsingi/ Espoo liinibusside liikluses.

Esialgu jääb kuni 2016 aasta lõpuni kõik samamoodi toimivaks kui see siiani on olnud.

Eelkõige ma mõtlen bussiliinide võrku kui sellist (Espoo).

Muudatused bussiliinides tulevad siis kui Läänemetroo hakkab tööle ja see saab toimuma ehk 2017 aasta alguses või hiljem veel.

Loodetavasti. Kindel siin metrooliikluse alguses aastal 2017 küll olla ei saa.

Bussipargis busside uuendamine on aga sellegipoolest juba alanud.

Erialaselt tehnilise hariduse omandanuna pakub mulle endale rohkem huvi uute busside tehniline pool.

Püüan alljärgnevalt seda poolt just teile vahendada nii palju kui see õnnestub.

Välispidiselt uute busside juures suuri muudatusi ei ole võrreldes eelmise aasta analoogsete mudelitega VDL ja MB.

Kõigepealt vaatame busse tootva ettevõtte VDL uut liinibussi.

Selle tootja poolt toodetud liinibusse hangiti bussiettevõttesse mõned eksemplarid.

VDL liinibuss 2016
Bussi tagasilla juures on näha ka rohkem kiiskavalt läikivaid detaile;)



Kõige suuremad muudatused uutes VDL bussides on just bussijuhi töökohal.



Nii kui alljärgnevalt pildilt näha on VDL insenerid lõppude-lõpuks suutnud ära lahendada eelmise mudeli kitsaskoha- uste avamise nuppude asukoha (pildil uuel liinibussil piletikassa all).

Eelmisel VDL mudelitel oli uste avamise nupu asetus vägagi ebaõnnestud, kui mitte hullemini end väljendada.


Bussijuhi vasaku käe alla jäävate juhtnuppude asukohas on ka vajalike juhtnuppe juurde lisatud.

Pole paha lahendus.



Näidikute tabloo on läbi teinud tagasihoidliku värskenduskuuri, kuid ei midagi eriliselt uut.


Reisijate salongis suuri muudatusi silma ei hakanud.


VDL liinibussi eelis tuleb esile talviste sõiduolude juures. Buss püsib talvel väga hästi teel.



Mootori õhuvõtuava või kogur, kuidas seda nimetada, on rohkem bussi gabariidest välja toodud.


Külgvaatepeeglid mõlemal pool bussi on saanud suuremad gabariidid ja tegu on siis panoraampeeglitega.

Tahavaade bussi mõlemalt poolt on bussijuhile väga hea.

Hea lahendus igatahes nendele bussijuhtidele kes tahavaatepeegleid ka reaalselt kasutavad liikluses;)



Ja nüüd minu lemmikteema - bussi mootor. Pildid räägivad iseenda eest.

Kõigepealt üldvaade pildina ja siis üksikasjad.








Taga ja esitulede osas muudatusi silma ei hakanud.

Kõik samamoodi lahendatud kui VDL eelmise mudeli juures seda on juba nähtud.




VDL liinibusside vanema väljalaske üks suurim probleem oli ja on pidurite rakendumise juures.

Nimelt toimivad/ rakenduvad vanema väljalaske bussidel pidurid väga järsult.

Väiksemgi piduripedaali puudutus rakendas järsult bussi pidurisüsteemi, kuna vastav elektrooniline programm just oli nii programmeeritud.

Uuel VDL liinibussi 2016 aasta mudelil on pidurite rakendumise probleem lahenduse leidnud.


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Järgnevalt vaatame uut MB liinibussi "Mercedes-Benz Citaro" väljalaskeaastaga 2016.

Võrreldes eelmise aasta sama sarja mudeliga ei ole suuri muudatusi bussi juures näha.

Vähemalt välisel vaatlusel.

Kui midagi välispidiselt muudetud ongi siis on muudatused kosmeetilist laadi.

Uusi liinibusse MB on tulemas Espoo liinidele sõitma üle neljakümne.

Busside tellimuse koguarv jääb Nobi...a bussiettevõttes aastal 2016 alla 60 bussi.

Ühelgi teisel Helsingi/ Espoo bussiettevõttel midagi sama vasta panna ei ole v.a PL.

Pohj... Liik...nne on aga seejuures Soome Vabariigi otsesel rahalisel toetusel tegutsev ettevõte.

Nobi...a on seevastu Rootsi börsil noteeritud ettevõte, milline on tegutsev kõigis Põhjamaades.

Rahalisi vahendeid on aga vaja ja mitte vähe, et hankida ettevõttesse uusi liinibusse ning veel ühel aastal sellisel suurel hulgal.

Samaaegselt võeti liinitöölt maha üle seitsmekümne vanemat liinibussi, millised olid toodetud 2000 aastate algupoolel.





Üks nimetamist vääriv puudus uutel MB bussidel siiski on.

Nimelt bussi vasakpoolne peegel on otsekinnitusega bussi külge. Puudub õhuvahe vasaku välispeegli ja bussi vahel. VDL uutel bussidel on see vahe olemas kui tähelepanelikult pilte vaatate.

Seepärast vihmaste ja märgade ilmastikuoludega muutub MB bussi vasakpoolne välispeegel kasutuskõlbmatuks, kuna sellest pole võimalik enam midagi näha.


Mõned pildid ka uue MB bussi mootorist.

Võrreldes VDL bussi mootoriga on minu arusaamise järgi MB mootor kompaktsem ja agregaatide paigutus loogilisem. See on vaid minu tehnilise taibu järgi tehtud järeldus.

Tegu on ju MB diiselmootoriga ja midagi kehva MB juba tootma ei hakka.

MB insenerid on ikka vaeva näinud ja tulemus on muljetavaldav juba mootori peale vaadates.

Silm lausa puhkab sellist mootorit vaadates

Nii kui alljärgnevalt pildilt näha on MB bussil üks generaator. VDL mootoril on kaks generaatorit.









::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Lõpetuseks mõned pildid võrdluseks aastal 2002 toodetud Scania Ikarus liinibussist, millised on oma töö bussiettevõttes lõpetanud või lõpetamas.



Kui uutel bussidel on kõigil juba aastaid bussijuhi tool õhkpatjadel liikuv ja suruõhuga reguleeritav siis aasta 2002 mudelitel oli selline juhiistme reguleerimise süsteem vaid helesinine unistus.



Reisijad saavad uute busside tulekuga ehk kõige väiksema uuenduste osaliseks.

Kindlasti on aga uutel bussidel peal väga efektiivsed kliimaseadmeid.

Nii on sõitjatel suvel parajalt jahe ning talvel soe bussis sõita.






Alljärgneval pildil vanemat tüüpi Volvo liinibuss.


Bussijuhtide n.n lennuvahetuste jaoks (bussijuhtide vahetus toimub bussiliinil mõnes peatuses) on uuenemas ka sõiduautode park.

Sõiduautode mark on ikka sama mis ennegi - Toyota Aygo.


27. juuli 2016

Anttila lõpumüük- Espoo= pildid: Elu ja töö Soomes, 40. osa

Juulikuu ühel kõige soojemal päeval siinmail (Espoo) toimus Anttila poodides Kodin1 kaupade lõpumüük.

Lõpumüügid algasid just tänasel päeval st kolmapäeval ja seda Soome kõigis Anttila kolmekümne ühes kaupluses.


Põhjus sellise tegevuse läbiviimiseks imelihtne.

Ettevõttele sai osaks mitte just kuulsusrikas lõpp mida väljendatakse ühe sõnaga- pankrot.

Ettevõte kui selline kas edaspidi müüakse kui huviline peaks leiduma või siis lõpetab üldse tegevuse selle ärinime all.

Kurvem lugu on selle kõige juures see, et töö kaotab Soomes seni Anttilas tööd teinud 1300 inimest.

Soome sotsiaalabi on muidugi nii heal tasemel, et ilma hooleks neid töö kaotavad inimesi ei jäeta.

Hea seegi teada.



Tänasel päeval on aga ettevõte soov lahti saada nii paljust kaubast, mis laos on, kui võimalik.

Anttila lubas eelnevalt edastatud infos Soome meediale ja potentsiaalsetele ostjatele, et tulemas on suur soodusmüük 60...80% allahinnatud kaubaga.

See  info suurest allahindlusest aga osutus täielikult vääraks ja ekslikuks.

Lühidalt ja otse väljendudes oli üks rahva hullutamise üritus seda kõige eredamal kujul.

Kuivõrd mul endal oli just täna vaba päeva läksin isegi siis Suomenojal asuva Kodin1 poe juurde ootele. Et ehk antakse ka midagi...

Pean kohe tunnistama ja ausalt, et mingeid ostuootusi/lootusi mul polnud.

Olin kohal kolmveerand tundi enne poeuste avanemist ja ma ei olnud sugugi poe ukse taga esimene ootaja.

Kuivõrd vaba aega oli poe avamiseni läksin tutvuma kõrval asuva ehituspoe rikkaliku tootevalikuga st tegi aega parajaks.

Vahepeal aga rahvas aina kogunes ja kogunes Kodin1 poe ukse taha ja ma ei osanud arvata, et huvilisi nii palju kohale tuleb.

Kõik ostuhuvilised ei mahtunud kaubanduskeskusesse äragi...uste avamist ootama.

Eelnevalt oli kohalik ajakirjandus ka ohtralt sellele allahindlustega müügile reklaami teinud. Kas tahtlikult või tahtmatult- kes seda teab.

Soomlastele kohe meeldib sellistel üldrahvalikel allahindlustel osaleda. Tegu siis sellise sotsiaalset laadi üldrahvalike kaldumisi sisaldava sündmusega.

On`s see mingi rahvuslik omapära või mis?

Kes seda öelda oskab ja kas on vajagi sellele küsimusele vastust leida.

Lihtsalt tore on olla koos ja tunnetada kaaskannataja/ostleja küünarnukki oma ribikontide vahel.

Tunne on tähtis ja protsessi jälgmisest saadav seesmine rahuldus toimunust.



Minu eelmisel allahindlusel osalemisest on möödunud paar aastakest ja seega seda ostumöllu tunnetust tuli mingil moel värskendada, et seda mitte unustada.

Paar aastat tagasi osalesin norrakate XXL poe avamisel Tammisto linnaosas Vantaal ja sellest ostlemisest ostetud väga soodsa hinnaga spordijalatsid kestavad mul siiani.


Seekordse Anttila ostumöllul osalesid rohkearvuliselt noored emad oma järelkasvuga. Mehi oli aga vähem.

Tore oli vaadata siis noori isasid oma järelkasvuga ringi liikumas, samal ajal kui pere kodune kindral vägesid juhatas kaubariiulite vahel osavalt laveerides.

Kes Anttila kaubaketis pakutava tootevalikuga kursis on siis võite arvata, et ehitustööriistu sellest poest otsida pole eriti mõtet.

Anttila tootevalik on/ oli enamjaolt - köögitarbed, pudukaup, voodilinad/tarbed, tekid ja natuke ka elektroonilisi seadmeid, mööbel.

Kauba hinnad just ostma ei kutsunud. Kuid ostjaid leidus ja mitte vähe.

Esimestele jagus mõni allahinnatud jalgratas vms aga ülejäänud kaup oli müügis tavapärase hinnaga.

Kes selles rahvamassis endale midagi meelepärast leidis siis järgmiseks kolgata teeks sai neile kassa ootejärjekorras ootamine.

Kassajärjekorrad looklesid poes pikalt- pikalt. Seega oodata tuli ka kauba eest tasumist pikalt- pikalt.

Ausalt öeldes oli neist kassajärjekorras ootavatest kodanikest päris kahju kohe.

Oodata tundi- paar järjekorras, et mõne asjanduse eest tasumist oodata. Leidsin et see tegevus pole ikka minu jaoks.

Teisalt nii mõnigi vestles elavalt teise kaaskannatajaga kassasabas.

Arvatavasti jõudsid vestlejad selle pika järjekorra tõttu ära rääkida kogu oma suguvõsas toimuva kolme põlvkonna jooksul....

Tegu siis justkui sotsiaalset laadi sündmusega ja üpris huvitav oli end selles seltskonnas viibimas leida.



Nii kaugele kui silm ulatus vaatama olid autod- autod- autod.

Uskuge, et antud parkla ei ole just väiksemate killast aga vaba kohta selle parklas ei olnud silmapiirilgi näha....

Niisiis kokkuvõtteks niipalju, et kunagi ei maksa liigseid lootusi/ootusi endale seada.

Pettumuse tunne tuleb väiksem.

Lugedes aga Soome ajalehti antud teemal siis paljud pettusid.

See kuidas sedasamust allahindlust värskelt Soome ajalehed kirjeldasid leiate siit ja siit.


Lisaks veel antud allahindlusmüügist.

Nimelt Soome seaduste järgi pankrotipesa kaupade müük viiakse läbi kõigi kaupade osas käibemaksuvabalt. Soomes on käibemaks 24%.

Praegusel juhul aga maksustati ikkagi kõik kaubad käibemaksuga. Sisuseletav artikkel siit.



Seega sain kogemuse võrra rikkamaks.

Sõit läks edasi kuumale suvepärale vaatamata Lidl toidupoodi ja siis koju.

Kodus ootasid külmkapis külmalt karged ja värskendavad karastavad joogid.

Just see mida kuumal suvepäeval ja töövabal päeval vaja on.