Lihavõttepühad- ülestõusmispühad on käes.
Nii nagu minu kallid vanemad selle püha kohta ütlesid, et sellel päeval ei kasva isegi muru mitte. Nii püha on see päev iseeneses ja Piibli järgi.
40. päeva pärast Lihavõtteid tähistatakse Soomes
Helatorstai päeva. Tegu siis ka vaba päevaga siin ja riikliku pühaga.
Mõlemad pühad st nii Lihavõttepühad kui ka Helatorstai on ka liikuvad pühad kalendris. Helatorstai on kristlik püha, millega mälestatakse Kristuse taevaminemisepäeva.
Täpsem info Helatorstai elik siis eesti keeles
Taevasseminemisepüha ehk suure ristipäeva kohta leiate siit.
Mõttes pühitsesime Lihavõttepühi ka siin Soomes. Kuid tegime seda omal moel.
Täna siis kõik poed olid suletud. Homme on juba rohkemate avatud kaubanduslike võimalustega päev.
Sello kaubanduskeskuse lahtiolekuajad Espoos on näha näiteks alljärgnevalt:
Kiirastorstaina 17.4. klo 8/9/10-21
Pitkäperjantaina 18.4. Suljettu
Pääsiäislauantaina 19.4. klo 8/9/10-18
Pääsiäissunnuntaina 20.4. Suljettu
Pääsiäismaanantaina 21.4. Suljettu
Täna st reedel 17.04 oli Espoos näha väga vähe rahvast liikumas. Hommikul eriti veel, sest siis oli Espoo nagu välja surnud- ei ühtegi hingelist.
Täna juba veidikene hiljem hakkas näha olema mõningaid naisterahvaid, kes rahvasporti harrastavad jooksu näol.
Neid siin ikka jagub- ma mõtlen naisi kes oma kehalise võimekuse eest hoolitsevad.
Mehi seevastu jooksmas ma eriti nagu näinud siiani ei ole. Tõsi, jalgrattaga on nii mõndagi meest siin ringi sõitmas nähtud.
Kepikõndijaid ka muidugi on aga selle tervisespordi alaga tegelevad rohkem vanemad inimesed elik teisiti öeldud pensionärid.
Hakkab vägagi silma, et soomlased peavad lugu koertest. Mõnel on neid toredaid inimese paremaid sõpru rihma otsas jalutamas paar või isegi kolm.
Ise ka koerte sõbrana on seda vaatepilti kenamast kenam vaadata. Silm puhkab kohe.
Ja jällegi saab siinkohal ära märkida, et koertega jalutamas on näha rohkem naisterahvaid nii noori kui keskealisi.
Bussiga ringi sõites hakkab ju silma nii ühte koma teist ning rohkemgi veel.
Esimesi kevadekuulutajaid oli ka juba näha Espoos.
Nimelt - üsna lühikestes seelikutes näitsikuid. Sooja oli täna näiteks Kotka linnas lausa 23 kraadi nii et täitsa norm ju juba suvisele moerõivastusele mõelda ja miks mitte seda ka kanda.
Homme- ülehomme lubatakse ka 19 kraadiga sooja ilma. Lähimate päevade ilma kohta Soomes saab lugeda
siit.
Täna sõitsime bussiga liiniharjutussõite tehes Espoost põhja poole viivatel bussiliinidel.
Näiteks bussiliin nr 86 viis meid loodukaunitesse kohtadesse Bodomijärve ääres. Täpsemalt öeldes keerleski bussiliin ümber selle suure järve.
Oli näha tõeliselt ilusat Soome loodust ja maastike. Seda isegi juba praegu, kui puud veel raagus on.
Samuti sama järve kallaste lähistele on viimasel ajal ehitatud väga ilusaid maju a`la Soprano`de filmisarjas nähtu laadseid. On tõesti uhked elamud looduse rüpes.
Vastukaaluks jäi ka silma mahajäätud väiksemaid ja vanu taluehitisi, milliseid enam aastaid keegi kasutanud ei ole. Kuid selliseid hooneid oli väga vähe.
Bodomijärve läänekaldalt minev tee tuleb liinibussiga väga rahulikus tempos läbida, sest tee on enamjaolt sobilik rohkem ühesuunaliseks liikluseks oma kitsuse tõttu.
Antud juhul aga on tegu kahesuunalise liiklusega teega, mida kasutavad mõlemas suunas sõitmiseks ka liinibussid.
Olgu siinkohal lugupeetud lugejatele ära märgitud, et meie bussifirma teenendab Espoos kokku 97 bussiliini.
Nendest bussiliinidest 53 on nö põhiliinid, milledel on omakorda väikeste varjatsioonidega lisanduvad lisaliinid.
Näiteks põhiliin on 121 ja siis sellele lisanduvad 121A, 121K, 121N, 121NT, 121T jne. Niisiis on arusaadav, miks peab ka vabal päeval busside marsruute õppima ja läbi sõitma.
Seda ikka selleks, et neist üldse mingit sotti saada.
Seega on arusaadav, et mõne nädalaga seda bussiliinide marsruutide teemat omale selgeks ei saa.
Võrdluseks võib tuua, et ühel teisel bussiettevõttel on näiteks Helsingis teenendada 17 bussiliini.
Teise suunana sõitsime täna liinibussiga harjutussõitu Siikajärvi kanti. Samasse suunda jäävad ka Sahajärvi ja Pitkajärvi. Sõidutee kohati nii kitsas, et anna aga olla.
Mõlemalt poolt kuusepuude oksad bussi külgi "silitamas". Liinibuss mahtus küll teele ära aga kui oleks mõni sõiduauto samal ajal vastu ka tulnud tekiks möödumisega raskusi.
Siikajärvi kandis on sõitmas meie ettevõtte kolm bussiliini ja lisaks veel mõned varjatsioonidega liinid.
Ühe bussiliini lõpp-peatus asus sellises kohas, kus ma mõtlesin juba, et me oleme liinilt eksinud ja jalakäijate käigurajale jõudnud.
Siis aga tuli väike ümberkeerimise platsike ja tõepoolest oligi seal selle liini lõpp- peatus.
Kolmiranta oli superilus koht. Sõit liinibussiga nagu ameerika mägedes. Tee viis ikka üles ja alla ning see tee oli tõesti järskude nõlvadega.
Mõelda vaid kuidas seda teed talvel libeda teega on sõita. Ilusaid looduvaated ümberringi jagus igal ajahetkel. Kolmiranta ääres oli ka parklaga avalik supluskoht, mida suvel tasub igal juhul külastada.
Õhtul kodus ootas meid reedeõhtune saunaskäik oma maja saunas. Homme on mul ees ootamas bussiga harjutussõidu päev.
Seekord võtan ette ja sõidan Helsingi raudteejaamast põhja minevaid bussiliine. Neid on ka paras ports ja pool päeva või isegi rohkem kulub nende liinidega tutvumiseks.
Vähemalt osa jõuan ma ikka läbi sõita. Rohkemat praegu tahta oleks ka liig.
19.04 elik siis laupäeval bussiroolis
Täna üritasin hommikul kella 8 paiku kohe omale bussi liinide harjutamiseks saada.
Kohe see nii hästi ei õnnestunud, kuna mind sooviti alguses kahe teise uue bussijuhiga kokku ühte bussi sõitma panna.
Ootasin siis kannatlikult, kui soomlastest kaks bussijuhti üle poole tunni bussiliinde kaarte ja ajatabeleid bussis uurisid.
Loomulikult ei sõitnud nad bussipargist kuhugi. Ma olin väga kannatlik. Kohe väga- väga.
Mõtlesin endamisi, et kui ma nende vendadega peaks veel kauem ühes bussis olema siis minu kannatus mingil hetkel katkeb ja see saab kohe päris kindlasti juhtuma.
Astusin peale 40 minutist (buss seisis sel ajal kohapeal bussipargis) passimist bussist välja ja läksin sirge seljaga ajojärjesteijä jutule tagasi.
Lühidalt sai ära mainitud minu poolt, et ma loobun täna oma liiniharjutussõidust, et nende teiste vendadega pole üldsegi võimalik mul oma bussiliine harjutama minna, milliseid tahtsin täna läbi sõita.
Ajojärjesteijä oli mõistev mees ja andis mulle kohe teise bussi millega ma siis ka läksin üksinda bussiliine Espoo põhjapoolses osas läbi sõitma vastavalt eile õhtul kodus koostatud plaanile.
Sain ka ajojärjesteija poolt kiita, et olen nii innukas uus bussijuht ja soovin ise bussiliine oma vabast ajast õppida.
Niisiis hommik algas paljutõotavalt. Ilm oli ilus, päikesepaisteline ja nõrga tuulega. Linnud laulsid ja koerad haukusid.
Võtsin suuna bussiga Espoost põhja ja tutvusin viie bussiliiniga sealsel maastikul.
Rahvas muidugi tegeles oma koduaedades kevadiste koristustöödega.
Soomlasel ju neli päeva järjest vabad päevad. Nende päevadega jõuab nii mõndagi korda saata.
Niipalju on erinevust Eestiga, et siin ma ei näinudki tossavaid grille ja rahvast pidu panemas oma aedades. Ilm on ju soe ja mätas ka juba kannatab ehk midagi välja....
Pealelõunaks sain oma planeeritud bussisõidud tehtud. Viisin bussi tagasi bussiparki ja kandsin ajojärjestelijäle ette oma tagasitulekust.
Seekord oli uus vahetus neil platsis ja tundus olema hoopis venelane sellel ametikohal aga me saime oma jutud räägitud soome keeles.
Käisin veel ise õhtul Länsiterminaali juures asuvas Verkkokauppa poes. Kuna oli aega mul vabalt käes tegin poes pikema tuuri.
Uurisin hindu ja kaupa. Ostusoovi polnudki aga soov oli lihtsalt inimeste keskel ringi liikuda.
Liikusin ringi ühistranspordiga, sest selle kasutmine mul ju täitsa prii töökoha kaudu.
Kodu juurest on vaja vaid liinibussi peale istuda ja kesklinnas mõned peatused trammiga nr 9 sõita Länsiterminaali.
Nii lihtne see on. Soomlastel on õigus olla uhke oma väga hästi välja arendatud ja toimiva ühistranspordi süsteemi üle.
Minu poeskäigu vajadus tekkis põletavast vajadusest mobiiltelefoni nn välise lisaaku järele.
Põhjus selles, et nii mõneski vanas liinibussis ei tööta sigaretisüütaja voolupesa (mõnes isegi see puudub üldse) ja mobiiltelefoni laadida pole sõidu ajal võimalik.
Kui aga liinitöö ajal peaks kaduma ära mobiiltelefonilt saadav info bussiliini kohta on rohkem kui jama majas.
Seega peab olema kogu aeg võimalus mobiilile tagavara vooluallikast lisavoolu saada ja selle akut laadida.
Mul endal peab mobiili aku küll ca 8 tundi pidevat kasutusega vastu aga kui tööpäev läheb 10 tunniliseks tekivad probleemid telefoni akuga.
Leidsin siis järgneva toreda Verbatim poolt toodetava
asjanduse 12 000 mAh mahtuvusega, millest saab nii mõnegi korra kasvõi tahvelarvutit laadida.
Seda viimast mul vaja teha pole vajagi piisab mobiiltelefoni laadimise võimalusest.
Sellise välise lisaaku laadimine on küllalt aeganõudev. Vooluvõrgust võtab nimetatud välise aku laadimine tootja andmetel aega ca 14 tundi.
Tegelikkuses saime hakkama aga ca 8 tunniga. USB pordist on aga välise aku laadimine juba palju aeganõudvam.
LED tuledega välise lisaaku kasutamine on vägagi mugavaks tehtud. Kui mobla aku on täis siis LED tuledest on see kohe ka visuaalselt näha.
Mobiiltelefoni laadimine igatahes õnnestus välise akuga väga kiirelt. Asjalik ost oli.
Niisiis päev läks täie ette ja kõik plaanitud sai ellu viidud.
Homme ootavad mind juba uued (kangelas-) teod Espoos.